Holland utakon – útinapló 6. folytatás

Beszámolómat áprilisi utunkról az első nap látványosságaival zártam, amik még bajor földre estek. (Ezek lennének folyamatos számozás esetén a 3-5. részek)

Másnap, szerdán reggel aztán felkerekedtünk Nürnbergből, és most már a cél: megállás nélkül Hollandiába, Haarlembe érni.

Persze, mi sem vagyunk fából, ezért az aznapi 700 km-es penzumot időnként megszakítottuk egy-egy út menti kitérőnél. Véletlenül így adódott, hogy mind oda, mind visszafelé a német létére igen csak kínaiul hangzó Hünxénél hajtottunk le az autobahnról, ahol ezek a helyes kis tehenek üdvözöltek minket:

A tehenek már nem voltak olyan messze a holland határtól, és Hollandiában a teljes megteendő útszakasz nem több, mint 130 km volt – s ezzel gyakorlatilag már az Atlanti Óceán közvetlen közelébe is értünk. Így nem volt alap nélküli az az elhatározás, hogy délután meghódítjuk Haarlemet, Hollandia történelmi fővárosát, melyben a 12. századtól a holland tartományi hercegek tartották rezidenciájukat.

Aztán később kiderült, hogy kicsit elszámoltuk magunkat. Bár mi délután 3 körül már tényleg Haarlemben voltunk, s a város széléről látható is volt annak a templomnak a tornya, melyre a leírások szerint a szállodánk frontja néz, de ezért azonban még keményen meg kellett küzdenünk.

A véletlenek szerencsétlen összejátszása ugyanis erősen ellenünk dolgozott. Példásan be volt írva a GPS-ünkbe a szálloda pontos címe, de az ahányszor csak azt mondta most fordulj jobbra, vagy fordulj balra – vagy utca nem volt ott, vagy behajtani tilos táblába ütköztünk. Hát több kört leírtunk, amelynek a közepén – szélén mindig ránk mosolygott a templom igencsak míves, számunkra szokatlan, korona formájú tornya, a behajtás mindenütt akadályokba ütközött. Volt, ahol a Főtér egyik oldalát útépítők zárták le, másutt meg, mint később rájöttünk, a következő nap nyitó Kirmes = amolyan mozgó vurstli, felállításán fáradoztak az érintettek. Meggyűlt a bajunk már ekkor a rengeteg biciklistával, akik itt a királyok, rajokban szállnak rád minden irányból, öntudatos sebességgel – s még a szűk utcák is nekik kedveznek. Vagy épp eldugaszolják még azt a csekély helyet is, ami manőverezni maradt neked, – ha már megint nem volt kijárat az egyirányú utcád végén, és kénytelen vagy hajmeresztő tolatásokba kezdeni – s nem vagy biztos benne, hogy túléled-e ezt a napot anélkül, hogy bekasztliznának valami biciklista fölkenésért a falra, vagy bele a flaszterba. Mert úgy tűnik, itt bármi balesetért csak te lehetsz felelős, a biciklista meg se próbál a hülye autós gondjaival empatikusan, együttműködésbe keveredni. Képzeljétek, itt a parkolóházak analógiájára bicikli garázsok (fietser garage v. valami ilyesmi) vannak!

A szálloda holléte, illetve megközelíthetősége irányában kezdeményezett beszélgetéseink is elég hamar hamvukba haltak, többnyire azért, mert a holland nyelv, illetve kiejtés sem kedvezett nekünk..

Szóval még legalább két óra eltelt, mire teljes idegkimerültségben áthúztuk a bőröndjeinket a szálloda küszöbén. Az indítás ugyan nem volt biztató, de hamar feledtette velünk az elszenvedett gyötrelmeket az a két nap, amit Haarlemben megszállva töltöttünk.

Mivel Haarlem is egy nagyobb falat, és a megérkezésünk másnapján tett keukenhofi kirándulásunkat már megosztottam Veletek, úgy gondoltam, hogy ezt a levelem inkább az útközben címszó alá rendezem.

S máris mutatom az elsőként megpillantott szélmalmot, amit még sok követett – és természetesen szorgalmasan fotóztam is őket -, de majd megkísérlek itt is önmérsékletet tanúsítani. Ezért rögtön az első mellé beteszem a talán legszebben sikerült ilyen témájú felvételemet is:

Nagyon szívet gyönyörködtetőek az egy egy nagyvárosba befutó, vagy a kisvárosi utak.

És bár a tavasz itt még csak most vette kezdetét (a szállodánk portása szerint 3 napja még téli időben dideregtek), mindenki megpróbálja, akármilyen kis területen is van rá módja, valami virágdísszel barátságosabbá tenni a környezetét:

Nagy élmény volt számomra az az út, amit Haarlemből Lissébe, a Keukenhof-i park városába tettünk, végig egy gracht, azaz csatorna mellett, ahol többnyire a szalagtelkes építkezés szabályai szerint, az út mentén követik egymást a lakóházak, vagy éppen legelők, esetleg szélmalommal tarkázva:

És mivel takarékosan kell bánniuk a hellyel, helyenként kis terasz asztallal, két székkel vagy éppen kis mólóra épült parkoló lóg bele a csatornába. Az első képen a két leveles fa között ilyen kis –sajnos rosszul látszó – terasz van fehér deszkával elkerítve, a másodikon a parkplatz látszik. (A képre rákattintva a kinagyítás többet megmutat.)

Látjátok milyen keskenyek az utak? Itt ennyin kell két sávnak elférnie !

Ijesztő is, ha szembe jön egy Jumbó ! – …vagy kettő.

Apropó, hasonló jelenetet ellestünk Haarlemben is:

Na meg a biciklista itt is továbbra is kísért:

Úgy tűnik, hogy itt a legbiztonságosabb a viziút.

De csak ismétlésül a holland szorgoskodás jelképei:

És ezzel elérkeztünk főtémánkhoz, a tulipánmezőkhöz!

Talán emlékeztek még rá, amikor a keukenhofi beszámoló végén ellelkendeztem, hogy a kiállításról kihajtva, más úton indultunk el, (- Igazság szerint Hága felé, mert maradt még egy fél napunk, gondoltuk megnézzük, mert mindössze 20 km távolságra esett onnan.-) s egy pillanat alatt benn voltunk a holland kertészek birodalmában.

Nárciszmezőkkel nyitott a kép:

És aztán jött a boldogság netovábbja, tulipán – tulipán, amerre a szem ellát. A nem tulipán színek általában jácintból álltak, annak viszont olyan mindent betöltő illata volt, hogy belebódultál a szabad ég alatt is.

És innentől bármiről szólt is a látvány, aláfestésül valahonnan, ha csak a háttérből is, mindig rád kukucskáltak azok a bizonyos színes vonalak:

Remélem tetszett velem ez a kis utazgatás holland tájakon.

És most már igazán csak ráadásból egy kép lelkesedésem tárgyáról, az internetről kölcsönözve, ahogy én nem tudtam fotózni, a lissei tulipánmezők:

elismondom névjegye

nő/female
Kategória: Hollandia, Kert, Természet, Utazás
Címke: , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.