Andalúz nyár – 15. Sevilla, belváros

A Museo de Bellas Artes Sevilla útvonala olyan, mintha a pesti belvárosban járnánk. Már nem a kis szűk utcácskák fehér, emberléptékű házaival, hanem sokkal inkább a fényes üzletek, díszes palotaszerű épületek ezerféle stílusban, bankok és természetesen templomok.

A legelső épület aminél megtorpanunk a reneszánsz városháza, vagy ahogy itt hívják, az ayuntamiento.

Sajnos azonban csak ennyit tudunk fényképezni belőle, mert erősen be van állványozva ez a szebbik, a Plaza San Francisco felöli keleti frontja, ezért ismét csak kölcsönképpel élek, hogy valamelyest elképzelésetek legyen róla.

Az épület története kötődik V. Károly 1526. évben itt megtartott esküvőjéhez, ami után elhatározza, hogy a várost méltó rangra emeli, s ennek során kerül sor a városháza megépítésére ezen a helyen. A keleti homlokzat dús ornamentikájában nem csak antik hősök és istenek – többek között a városalapítókként tekintett Hercules és Julius Cesar arcképei jelennek meg a medaillon – szerű díszítésekben, de az uralkodó páros V. Károly és Portugál Izabelláé is.

Másik, V. Károlyhoz kötödő érdekesség már a városháza belsejében látható, ez pedig a Hercules oszlopainak némileg megváltoztatott ábrázolása.

Az antik népek, hajósok hite szerint ugyanis a világ végét Hercules oszlopainál gondolták, vagyis itt van a “non plus ultra” – ahonnan nincs tovább út. Ezek az oszlopoknak nevezett képződmények gyakortlatilag megfeleltek a Gibraltári szoros előhegyeinek. Az Új Világ felfedezésének, épülő gyarmatbirodalmának jelentőségét öntudatosan hangsúlyozván,
V. Károly elkészíttette a Hercules oszlopok ábrázolását a megváltoztatott felirattal:
Plus Ultra, s ez díszíti az ebből leginkább profitáló város, Sevilla városházájának falát:

Minden esetre a történelemből tudjuk, hogy V. Károly háborúi és mértéktelen költekezései, reprezentációs építkezései még az “indiák ” aranyát és ezüstjét is hamar felemésztették,
s valószínüleg ennél az építkezésnél is idő előtt elfogyott a pénz, így a Plaza Nueva felőli, nyugati oldal befejezésére már csak a 19. században, neoreneszánsz stílusban kerülhetett sor.

Itt viszont a látható felfordulást az akkor még folyamatban levő metro építkezése okozta, amely első szárnyának átadása azóta már megtörtént, 2009. áprilisában. Nem tudom mikor indultak náluk az építkezések, de gyanítom hogy jóval később, mint nálunk a
4. vonalé. Olvastam valamikor, hogy Mallorcán amikor hirtelen ráébredtek, hogy a modern közlekedés megszervezéséhez metróra lenne szükség, összekapták magukat, és nem egészen két éven belül megépítették a 9 megállóból álló, 8,5 km hosszú  (a mi M4-esünk tervezett hossza 7,4 km) vonalat a tizedéből annak, mint ami nálunk az akkori költségvetésben az M4-re szerepelt! Nem tudok sajnos felhőtlenül örülni a sikereiknek ezért ebben a konkrét esetben.

Aki figyelmesen nézi a fenti képet, felfedezheti rajta a 20. század elején épült Adriatica ház különleges épületét is.

Ugyanitt, a tér körül számos banképület emelkedik. Közülük bemutatok két különböző stílusú szép épületet:

Nagyon tetszettek még, a magasan az utcák fölött kifeszített árnyékolók.

Miközben Sevilla így védett bennünket még a napszúrástól is, mi lassan megközelítettük következő helyszínünket.

S ez itt már a Szépművészeti Múzeum bejárata, kapujánál az időszakos Goya kiállítást hirdető plakáttal.

Az épület eredetileg Merced Calzada kolostora volt a 17. században, amit a bejáraton átlépve azonnal érzékelünk is, a három részből álló, kerengővel ellátott szökőkutas udvar láttán.

A múzeum leggazdagabb gyűjteménye a sevillai iskola barokk festményeiből áll, annak is legkiemelkedőbb darabjai a kolostor gyönyörű kápolnájában csodálhatóak meg.

A múzeumban sok Murillo kép található, mind vallási tárgyú, mind zsánerképei közül. Zurbarán aszkétikus szerzeteseivel és egyéb vallási témákkal van jelen, Valdés Leal, Ribera, Herrera, Cano, és Velazquez  egy – két képpel mutatkoznak be. Vannak még romantikus, és egészen újkori művek is, és ahogy már írtam, időszakos Goya kiállítás is szerepelt a programon.

A látottakhoz legszebben egy versidézettel lehetne kapcsolódni, ami így szól:

Te tetted, hogy a nagy Velázquez annyi
formát kevert a fényhez
s tudást a bölcs reményhez,
s hogy oly színekkel tudott lelket adni
a pontos elmeélnek,
melyek nem élni látszanak, de élnek.

/Francisco de Quevedo: Az ecsethez/

Már egyet – kettőt alkalmi illusztrációként ezekből a képekből betettem a beszámolóimba Nektek, most viszont adok egy kis válogatást, az én tetszési indexem szerint. Ez természetesen nem jelent a kiállított képek művészi kvalitásaira, vagy jelentőségére rangsor szerű értékítéletet.

Murillo-Virgen con el Nino

Murillo – San Antonio con el Nino

– a gyermek imádása

– középkori piac

Goya

D Bécquer-Gustavo Bécquer portréja

– egy spanyol donna

S a következő képek már az én “művészi termékeim” a fáradtság pillanatairól, a múzeum megtekintése után, annak egyik belső pihenőjében.

És Murilloról is még egy állókép a múzeum elötti téren:

Aztán visszaindulunk, hogy még meg tudjuk nézni a katedrálist belülről is.

És szinte ahány keresztutcába benézünk, annyi szebbnél szebb templom tekint vissza ránk.

És már újra látjuk az irányjelzőnket is :

És követve a nyomot, mintha egy mexikói kisváros terén bukkannánk ki.

De nem, nem tévedtünk el, és nem is időutazásban vagyunk, hanem egy kis jobbkanyar és máris kibukkantunk a katedrális terének a Püspöki Palota felöli oldalán.

És hová kanyarog ez a sor ?

Hát az bizony nem máshova, mint a katedrálisba. Beállunk hát mi is.

A folytatást innentől már ismeritek.

A katedrális megtekintése utáni látványosságokra új fejezetet nyitok.

elismondom névjegye

nő/female
Kategória: Spanyolország, Utazás
Címke: , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s