Andalúz nyár – 18. Ronda, város a szakadék fölött

Még egy fakultatív programunk volt hátra, amire kedden került sor, a rondai kirándulás.

Ronda volt legközelebb eddigi célpontjaink közül, a tengerparttól légvonalban a távolsága nem több, mint 50 km, azonban a 750 méter tengerszint feletti magasságot, ahol fekszik, igencsak kanyargós hegyi útakon kellett megtenni.

Eleinte még szelíd volt a táj,

békésen legelésző állatokkal.

Elbűvölő patchwork: rendezett olajfa ültetvényekkel, kertekkel, réttel, mezővel, dimbbel-dombbal.

S itt bizony a városépítészetnek is alkalmazkodnia kell a terepviszonyokhoz, fel kell kúszni a házakkal a hajtűkanyarok mentén a csúcsokig.

Aztán keményedik a táj. Ez már a banditák vidéke, akik a 19 – 20. század eleje – közepe táján vették birtokukba a terepet, hiszen minden fontos útvonal a tengertől az ország belseje fejé, áthaladt itt. Leghíresebbjük az El Tempranillo volt, amolyan Robin Hood féle figura, aki elbűvölő modorban csupaszította le a hölgy – utasokat ékszereiktől, majd a zsákmányát szétosztotta a szegények között. Állítólag még az 1950-es években is csak csendőri kísérettel engedtek erre turista-buszokat közlekedni.

Aztán még egy két hajtűkanyar, amikor először a Ronda városjelző tábla tűnik fel, majd rögtön utána ez a kedves olajfás – amfórás kompozíció.

A város történetéről ezúttal nem írnék, mivel a nevek és évszámok némi változtatásával hasonlóan vonult át a történelem e vidék felett is, mint az eddig meglátogatott városoknál. Ennek a városnak a különlegességét a fekvése adja, s az, hogy az újkori bikaviadalok bölcsője itt ringott. A 17.-18. századi Romero család híres tagjai alkották meg fokozatosan azt az előírás és szabály – rendszert, amely szerint a lovas bikaviadalok megszünte után, a matador az aréna fövenyén szemtől szembe a bikával megvív. Itt található Spanyolország legrégibb (vagy második legrégibb) arénája is, amely különleges nagy méreteivel is kitűnik a többi közül.

A város természeti adottságai, illetve a már említett tradició sok híres embert megigézett, akik viszont műveikben tették halhatatlanná a várost. Orson Welles kívánsága szerint, halála után hamvait itt (az Ordoñez család birtokán) szórták szét. Rainer Maria Rilke
1911/12 év telét töltötte itt, s emlékére szobáját a Hotel Reina Viktoriában múzeummá alakították. Nem tudta magát a város hatása alól kivonni  Irving Washington, Thomas Mann, James Joyes vagy Jorge Louis Borges sem. De mindenekelőtt Hemingway volt az, aki számtalan művével tett hitet Spanyolország, Ronda és a bikaviadalok mellett.

Mielőtt elindulnánk városnéző túránkon, beteszem ide a város felülnézeti képét, hogy ne kelljen sokat magyaráznom, mit hogyan kell érteni, s aztán a képek úgyis magukért beszélnek.

Merthogy a város egy szurdok fölé épült, valahogy úgy ül az égbetörő meredek sziklák tetején, mint a meteórák Görögországban, csak míg ott egy egy kolostort telepítettek egy egy ilyen természeti képződmény csúcsára, itt két csúcsot egy várossal kötnek egybe,
a 100 méteres mélységet átívelő híd által.

Gyakorlatilag a régi városrész, a Ciudad – a hídtól itt jobbra helyezkedik el; az újabb rész (1485 körüli időkből!), melynek képét az aréna uralja, az ún. El Mercadillo, vagy kereskedelmi negyed. Itt vannak a legjelentősebb bevásárló utcák, de kialakulását annak is köszönheti, hogy a középkorban a kereskedők már igyekeztek itt, a városkapun kívül túladni árujukon, mivel azokat itt még nem terhelte vám.

És hát elindulunk.

Ha már megláttuk, bemegyünk La Merced rend karmelita temploma és kolostorába és nagy meglepetésünkre a bennlakó apácák “műsoron kívül” kinyitják és megvilágítják nekünk a templom értékes relikviáját, avilai Szent Teréz bal kezét tároló díszes mesterművet.

Innen a főútvonalon, a calle Realon haladva balra a bevásárló utcát,

jobbra pedig a híres aréna egykori főbejáratát pillantjuk meg.

Az aréna mellett jobbra kanyarodva, megjegyezzük magunknak, hogy majd visszafelé itt, a bika szobor mögött tudunk bejutni az arénába, de egyelőre az első kilátóhelyünk, a mirador felé igyekszünk.

A mirador (ami szép kilátást jelent) parkja.

És most közelebb hozlak benneteket a terephez, ahonnan mindjárt, a szó szerint “szédítő” kilátást nyerjük.


Sajnos olyan sok képet ki kellett töröljek az eredeti első válogatásból, mert semmi hely nem lenne egyébként elegendő. De máris indulunk a mellékelt képen látható híd irányába, s annak majd a tetejéről is megörökítjük a látványt, amiből mégiscsak érzékelhető lesz az a lélegzetelállító kép, ami a várost meghatározza.

A Puente Nuevo, azaz Új híd, a legifjabb a város három hídja között, noha ezt az újat is 1751-ben kezdték el építeni, s vagy 40 évig készült. Ezzel azonban nagyon lerövidült az átjutás az egyik városrészből a másikba, mivel a Régi híd, vagyis Puente Víejo jóval messzebb kapcsolódik a Ciedadhoz.

A Régi hídhoz viszont már igen közel van a harmadik, az ún. Arab híd, mely mögött az arab fürdők találhatóak. A fürdőegyüttes arról nevezetes, hogy ez a legépebben fennmaradt arab fürdő Spanyolországban.

Az Új híd formája akvaduktra emlékeztet, amelynél bizonyára itt is jelentős szerepe van a statikának nem csak az esztétikumnak.
A középső, legmagasabb ív fölött helyet kapott a hídban még egy helyiség, amit eleinte börtönként használtak az igen veszélyesnek minősülő emberekkel szemben.

Azonban most elsétálunk a hídhoz, és annak tetejéről is megnézzük a látvány visszáját,
s ezzel benyomást szeretnék adni arról a különlegesről és egyediről, ami ennek a városnak a sajátja.

A következő képen látható utca már nem más, mint ennek a hídnak a nyerge, amelyről, ha nem pillantanánk le két oldalt, szinte fel sem tűnne, hogy egy hídon sétálunk át, s mégpedig szédítő szakadékok fölött!

Először abba az irányba nézünk vissza, amely oldalról jöttünk, a mirador felé.

Onnan egy bájos kis vendéglő hivogat, a nem mindennapi panorámát ígérve kulisszául.

Vele szemben a meredek sziklafal szélén már az öreg városrész házai dacolnak a mélységgel.

Itt, a szirt legvégén álló épület, a Casa Mondragon volt az egykori mór uralkodók vára. Bezoomolva határozottabb alakot ölt:

S ha még meredekebben, a híd alatti szurdokba pillantunk, szépséges és vadregényes a kép.

És most hídfelet váltunk.

Ezúttal az El Mercadillo falszegélyen táncoló házikóit láthatjuk,

s alattuk a szakadék.

S ha tovább kúszik tekintetünk innen jobbra, a Régi híd vélhető irányába, csodálatos teraszos beépítésben gyönyörködhetünk:

A teraszok és a régi városrész szurdokra (spanyol neve egyébként El Tajo) tekintő ugyancsak festői képe között, íme itt csörgedezik a városka folyója a Guadalevin.

A két toronyból a magasabbik az ún. mór házát díszíti, amely megnevezés annyiban megtévesztő, hogy a ház igazából a 18. században épült, s amiről az elnevezését kapta, az a bejárati oldalán a kapu feletti, mór herceget ábrázoló kerámia. Kertje, viszont mégiscsak idézi az egykori mór kerteket, s a házból lehet 360 lépcsőn át lejutni ahhoz a titkos forráshoz, amelyet valóban az egyik mór uralkodó vésetett a sziklába, hogy ha a város a háborús időkben ostromzár alá kerül, a vízellátást tudják íly módon továbbra is biztosítani. A legenda szerint keresztény foglyokkal hordatták föl a meredek s fáradságos úton a vizet.

Igazán csak széles mosollyal tudjuk díjazni ezt a pompás látványt, amiben jó sorsunk engedte, hogy részünk legyen.

elismondom névjegye

nő/female
Kategória: Spanyolország, Utazás
Címke: ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

2 hozzászólás a(z) Andalúz nyár – 18. Ronda, város a szakadék fölött bejegyzéshez

  1. Kazy Judit szerint:

    Nagyon jó a beszámoló és a képek jól tükrözik a város elhelyezkedését. Kivácsi lettem volna, hogy a medencés, panorámás épület mi lehet. Szálloda?

    • elismondom szerint:

      Igen, megnéztem, Parador szállodának hívják. Ha arra járna, és nem is sikerülne ott megszállni, talán hozza az életérzést egy kis kényeztetés az ugyanott található étteremben, amiről ebben a bejegyzésben közlök is egy fotót az alábbi mondat alatt: “Onnan egy bájos kis vendéglő hívogat, a nem mindennapi panorámát ígérve kulisszául.”

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s