Kulturális Örökség Napjai 2012 – első nap

mozaik3-1

Ragyogó napsütéses hétvégével ajándékozott meg idén is bennünket szeptember harmadik hétvégéje! Ez a dátum, illetve hét – évek óta az egyetlen tabu naptáramban, amikor senki más és semmi más nem jöhet szóba a programomban.

Mivel még a tavalyi hétvége eseményeinek többsége is feldolgozásra vár mappáimban, gondoltam összeállítok egy rövidített képes ízelítőt erről az idei, kevésbé média központú eseménysorról, már ami az általam látottakat illeti. A nemzeti vágtáról ugyan úton útfélen zengett a híradás mindenhol, de azoknak a százaknak a lelkes munkájáról, akik a szellemi épülésünkhöz járultak hozzá tudásukkal és idejükkel a templomok éjszakája, az Ars Sacra, illetve a Kulturális Örökség Napjai igen tartalmas programjai keretében, nem szólt a fáma. Ám így is egyre többen tudnak/ tudunk róla, s lassan már a túrák vezetőinek jelent kihívást a tömeg hanggal- és egyben tartása.

Íme, én is szorgosan kattintgattam! 🙂

A szombat délelőttöt a Terézvárosban, a Bajza utcán indítjuk, amely koránt sem volt mindig ilyen elegáns, villákkal teleszórt utca. De volt a marhahajcsárok útja, a Hajtsár azaz Viehtreiber út.

Felfedezhettünk Kernstock Károly mozaikokat…

..vagy csupa csipke, ma a Hriszto Botev bolgár óvodának és iskolának helyt adó intézményt.

Kukkantás a Jókai-Feszty villába:

S máris az Epreskertnél vagyunk, ahová anno a Valero selyemgyár nyersanyaggal történő ellátásához szükséges eperfákat telepítették nagy számban. Innen ered a neve.

Ma a Képzőművészeti Egyetem szobrász tanoncainak szolgál otthonául, ám korábban is sok neves művész hagyta itt láb-, de még inkább kéznyomát. A szemben lakó Stróbl Alajos szobrot is kapott itt, míg a sejtelmesen árnyékba boruló úrhölgy az egykori Benczúr műterem falát díszíti.

Az előtérben helyet kapott a Sárkányölő Szent György szobor másolata is, míg a háttérben egy kálvária kilátó húzódik meg. A kálvária eredeti helye a mai józsefvárosi Kálvária tér volt – Jókai Stáció utcai udvarházának közelében.

A séta a Ray Rezső szecessziós épületénél zárul, az egykor csak lányokat befogadó ének-zene tagozatos általános iskolánál.

A Brit Nagykövetségnél, ahogy előre sejtettük, kígyózó sorok álltak már a déli nyitást megelőzően – a vége a teljes reménytelenséggel a bejutásra. Mi is azonnal fordultunk a beugrónak beállított célpontjaink: a Vármegyeháza, és a Piarista gimnázium irányába.

A vármegyeháza hármas udvarából az első számos reformkori, s egyéb kosztümös filmforgatás helyszínéül szolgált.

Egy (Hermes) szobor “szine” és “visszája”.

Az óra a falon csak a munkaidőt mutatja.

Az egykori istállós udvarról hangulatok.

A középső udvaron voltak a múltban akasztások, láttuk az elítélt ide vezető útját, a pirinyó cellát (vagy 6 fogoly részére), s a kápolnából kialakított könyvtárat, tetején Kosáry Domonkos 60-as évek- beli munkaszobájával.

S míg vágtázunk a piaristáknak visszaadott (előtte ELTE és Egyetemi Színpad), s a tatarozás után tavaly birtokba vett gimnáziumot bemutató vezetésre, nem várt meglepetés: kinyitották az évek óta lezárt, s csendesen pusztuló Párisi udvar gyönyörű passzázsát!

Barátnőmmel majdhogynem könnyezve állunk. Múltunk mindennapjainak helyszínén vagyunk, mikor ebédszünetben rohanva intéztük életünk kis ügyeit, s sohasem hittük volna, hogy ez gyermekeink számára már nem járt tereppé válhat.

Hát én azóta megjártam Milánó világhíres passzázsát, de elmondhatom – még ha közben jogosan elfogódott is vagyok – az kérem kutya füle ehhez képest. De mi az nekünk! Hadd pusztuljon.

Na de könnyeket letörölni, gyerünk tovább, mert lecsúszunk a vezetésről!

A második emelet – és a tornaterem fölött kiépített belső udvaron:

A kápolnában közben vége az istentiszteletnek.

S ami minden emeleten újra- s újra elragadtatásra sarkall, a kilátás. Melyből van ilyen:

meg ilyen:

De mindent lehet fokozni:

Majd ugyanez lentről is.

A Szépművészeti Múzeum szakrális tárgyú képbemutatóján a megszokott színvonalas  előadásban volt részünk a múzeumpedagógus Cser Judit részéről.

Még éppen elértük az aznapi utolsó ismertetést a Magyar Gyógyszerészi Kamara közeli épületében.

És megint kiderült, hogy nincsenek unalmas témák, csak rossz előadók. A mi vezetőnk azonban olyan mértékben volt elhivatott és hiteles – ami a szakmája mély tudásán túl annak szeretetét sugározta, hogy pillanatok alatt tátott szájjal hallgattuk…

… s néztük az 1930-as években nyaralónak épített ház elképesztő részleteit, ahol lelkes vezetőnk részletekbe menően adott bepillantást. A télikert ólomüveg ablaka az antik patika belsőnek ad szép lekerekítést, de nem ez volt az egyetlen látványosság.

Mire a Rezső téri Magyarok Nagyasszonya plébániatemplomhoz értünk, már sötétedett.

A közölt képek, s még számos, a templomban található mű, Szinte Gábor munkái.

A Kismarty-Lechner Jenő tervei alapján 1931-ben készült kupolás, 4 tornyú templomot mondják az Esztergomi Bazilika kicsinyített másának is, zárásul beteszek ide egy korábbi külső felvételemet róla.

A templomok éjszakája számunkra még csak itt kezdődött, de a folytatást már csak egy következő bejegyzésemben adom közre.

elismondom névjegye

nő/female
Kategória: Magyarország, Városnézés
Címke: , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s