Cèzanne nyomain a Szépművészetiben 6. – az életmű kiteljesedése

Utolsó évtizedének munkái voltak, ahol aztán már olyan közel volt mindenkori tárgya áhított „megvalósításához”, hogy a színek és formák már ünnepelni tudják e tárgyakat.
Szilárd, megtartó földi birodalom volt a világ. Az idő áll örökkön és nap mint nap.
Ez, amit egykor nunc stans -nak neveztek el: az örökkévalóság pillanata.”

/Peter Handke/

Ahol minden törekvését szerette volna egyszerre megmutatni, azok a figurális alkotásai, amelyekből az egyik azzal tűnik ki az életműből, hogy nagyon kevés számú változata van, míg a másikból végtelenül sok.

kártyázók, 2

Honoré Daumier Ivók ep54.143.1.RAmiből mindössze öt képét ismerjük, az a Kártyázók témája, melyek festéséhez 1880-as évek végén kezdett.

Ennek is ismerjük előképét, és pedig az Aix en Provance-i Granet múzeumban a Le Nain fivérek 1635 körül készült vásznát, mint ahogy nem esik távol az a feltételezés sem, hogy akár Daumier az Ivók zsánerjelenete monokróm barna akvarelljének végtelenségig redukált rajza is lehetett inspirációs forrás.

A kártyázók témája a művészettörténet évszázadok óta felbukkanó képe, ám ezek többnyire mozgalmas kocsmabelsőkkel, a nyers ösztönök dorbézoló – nőket fogdosó – figuráival és italozás kellékeivel telehintett ábrázolások. Az Aix-i múzeum – moralizáló: a fiatal fiút becsapó hamiskártyások – képe, ehhez képest egy eleve redukáltabb megfogalmazása a témának, s valószínűleg ez fogta meg már a fiatal Cèzannet, szülővárosa múzeumát járva.

Le-Nain-fivérek-Kártyázók-1635-körül

Első változatai Kártyázóinak még ötszereplős, majd folyamatosan csökken ezek száma,
a kártyázáshoz minimálisan szükséges két főre. Amikor először hozzányúl a témához, még bővében dekorálja a kép felületét anekdotikus elemekkel (nézők, gyerekfigura, pipatartó).

Cézanne - Kártyázók, 4-es

Aztán ahogy újabb variációk készülnek, csökken a kép mérete és a kékes színvilág átváltozik barnás földszínekre, s minden ami fölösleges, elmarad a képről. Az egyszem palack is, amely mellől hiányzanak a poharak, a rajta futó fénycsíkkal a középső tengely szerepét szolgálja.

Cézanne- Kártyázók, 1890-92 - Musée d'Orsay

Mint ahogy az említett palacknak sem narratív, de a képalkotásban felhasznált üzenete van, ismételten a kissé kibillentett beállítással a bennünk levő szimmetria igényre támaszkodva mozgatja meg a kép befogadásakor látásunkat. Itt már nem egyszerűen állunk a kép előtt mint nézők, hanem szinte benne mozgunk. Mint az életben is, a megjelenő tárgyak fokozatosan veszik fel alakjukat, bontakoznak ki előttünk, itt is a jobb oldali figura háta és széktámlája még nincs a látószögünkben, s kicsit mintha sugallná azt az élményét is, hogy a fejünk csekély elmozdításával kiteljesedhet ez az érzetünk is. Nem vagyunk már passzív szemlélői a képnek, de valamilyen módon reflektálunk rá. Az ábrázolt személyek és öltözetük stb. különbözősége is mind az érzékeink vibrálására hatnak.

De hát mit is akar ez a kép elmondani? Tulajdonképpen semmit. Egy emlékkép, egy hangulat megörökítése, s ezáltal akár az állandóság maga. Az értelme a kép, ami létrejött.

S ami létrehozta, a művészettörténeti tanulságok és előképek Cèzanne-i átdolgozásán túl,
a festőnek egy gyermekkori élménye.

Gyermekként, 5-7 éves kora között, apja házában bóklászva, minden vasárnap a falhoz húzódva látta – és figyelte, amint apja parasztjai az alagsorban kártyáznak. Ünnepnap lévén, mentesülve a napi robottól, ez volt a szokásos időtöltésük. Ez egy lassú, nyugodt, békés tevékenység – a vasárnap hangulatával.

Már 50 éves elmúlt festőnk, ahogy ezekre az emlékeire visszaemlékezik és nincs is más célja, csak maga a kép, amely hordozza ezt a hangulatot.

Mint ahogyan ugyanez a személyes szál köti a Fürdőzök összesen 150  tanulmányban, rajzban, akvarellben vagy olajban történő megfogalmazásához, újra- meg újra.
Fiatalsága feledhetetlen nyarai, az Arc folyó partján töltött felhőtlen vidámságok, a még ismeretlen – csak felsejlő és várakozással teli jövő, és egyben a nyárvégek melankóliája.
Az idősödő ember fejében egyre inkább az idilli árkádiai képek szinonimája.

Ez a kép bennem visszhangot lelt egy, a közelmúltban látott nagyon szép, emberi történettel, ahol a film 73 éves, minden nyavalyától sújtott, ám emberségében nagyra nőtt szereplője, Alvin Straight, a következő párbeszédet folytatja:

– Biztos van valami jó az öregségben…
– El sem tudom képzelni mi jó lehet abban, ha valaki egyszerre vak és béna….
– …és mi a legrosszabb az öregségben, Alvin?
– Az a legrosszabb benne, amikor eszedbe jut milyen volt fiatalnak lenni.

/A Straight story – Az igaz történet/

Hát valami ilyen járhatott Cèzanne fejében is, amikor vászonra álmodta a természet és az ember harmóniájáról szóló üzenetét, amely téma nagyságához hatalmas, freskó szerű méreteket (210,5 x 250,8 cm) is társított, a ma a Philadelphia Museum of Art tulajdonában levő Nagy fürdőzők 1906-os képéhez.

cézanne - the_large_bathers

Ez a kép ugyan nem jött el Budapestre, de előzményeiből megtekinthetünk néhány darabot a kiállítás keretein belül.

Cézanne-Fürdőzők -1883-85Legelső itt megmutatott változata egy igen korai darab, klasszikus megformálású háromszög kompozíció, amely még
a legegyszerűbb módon mutatja törekvéseit. Mint többször elhangzott, Cèzanne nem szívesen rajzolt aktok után, ezért itt is elővette Louvre-i tanulmányrajzait (Milói Vénusz stb.), s mintegy kollázsként építi be azokat a képbe.

Későbbi képeinél sem alkalmaz ugyan élő modelleket, azonban eljut a szintézis azon fokára, amint az emberi testek – karok, lábak, hátak hengeres – konstruktív ábrázolásán át, az alakok halmaz-szerű kapcsolatával a fürdőzők mintegy beleolvadnak majd a tájba.

Cézanne-Nagy fürdőzők.1896-97 lito, SZépművészeti M Lépésről lépésre jut közelebb a célhoz, amely úton egy olyan állomás a következő –
a párizsi Orangerieből érkezett – kép, ahol már a hangulatot sikerül igazán megragadnia:

Cézanne- A bárka és a fürdőzők, 1890 körülA bárka és a fürdőzők 1890-ben barátjának és egyik legfőbb támogatójának, Victor Choque műgyűjtő (és vámtiszt) kérésére készült, annak új párizsi palotájába. Szokatlan méretét az magyarázza, hogy szupraportban, az ajtó fölé készült. A festményen piramidális csoportokba rendezett meztelen alakok harmonikus egységet alkotnak környezetükkel. Kétoldalt behajló fák zárják le a kompozíciót. Itt még a víz meglehetősen hangsúlyos szerepet kap, s a nagy kékség mintegy egységesíti az idilli kompozíciót.

Cèzannet három évtizeden át foglalkoztatta ez a téma, s valóban úgy tűnik, hogy mindaz amit az eddigi vizsgálataink során alkotó tevékenységéről felfedeztünk, ezekben a késői fürdőzőkben nyeri el teljes összegzését.

Élete utolsó éveiben, műterméből ki-ki járva s a tájat festve azzal tölti idejét, hogy megtalálja azokat a helyeket, ahová behelyezve figuráit megragadja a tökéletest. Ám soha nincs magával megelégedve, ahogy fiának írt leveleiből kicseng:

 ” Nincs birtokomban az a csodálatos színgazdagság, ami a természetből árad.”

Figurái már minden korábbi kapcsolódástól tökéletesen megszabadított formák, mintegy esszenciái mindannak, amit valaha tanulmányozott és lerajzolt. Tiszta formák, emberek a tájban, szoros összhangban a természettel.

Amboise Vollard felismeri ezekben a képeiben a klasszikus nagyságot, s már első kiállítására is nagy részt válogat ezekből.

Érett művészetében körülbelül azonos a csendéletek, tájképek, portrék és többalakos festményeinek száma. A Cèzanne és a múlt: hagyomány és alkotóerő címet viselő kiállítás még február 17.-ig teszi lehetővé a látogató számára ezen szép és jelentős művek közelebbi szemlélését, megmerítkezést a modern kori festészet történetében mérföldkőnek számító művész munkáiban.

Heroes_Square_Budapest_2010_02

Reklámok

elismondom névjegye

nő/female
Kategória: Művészet
Címke: , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s