A Rhône-nal a Jonctionig (1 – Eredet)

Első találkozásunkat a véletlennek köszönhetjük. Legelső svájci látogatásunkkor történt, amikor még GPS nem volt, jobban mondva én voltam az, az útvonal megtervezéssel együtt, egy személyben. Kiterítettem magam előtt az autós térképet, és berajzoltam a legegyenesebb utat rajta, Budapesttől Genfig. Ausztria és Lichtenstein elhagyása után ez így nézett ki:

2003. évi útvonal- Svájc
Mint ahogy itt sem, az autós térképen sem volt domborzati információ, s nem jutott eszembe, hogy erre oda kellene figyelni. Aznapi útitervünk szerint a kora esti órákban terveztük megérkezni Genfbe. Azon túl, hogy reggelre kelve sűrűn esett az eső, s így Lichtenstein/Vaduz megtekintése mintegy fél órát vett csupán igénybe a nem éppen marasztaló időben, derűsen néztünk a nap elé.

És ezután jött a meglepetés. Arra ma már nem emlékszem, hogy az eső valamikor elállt-e, de utunk egyre magasabb szintekre kanyargott, s a hegyek mindinkább átláthatatlan ködpárába burkolóztak. Röviden: egyenesnek tűnő utunk az Alpok hegygerincén, hajtűkanyarok és már követhetetlen hágók során vezetett keresztül, ember nem lakta vidékeken. Az egyetlen, ami mégis valahol az ellenkezőjét sugallta, hogy időről – időre,
a meredek, kopár hegyoldalakban megjelent egy – egy házilag barkácsolt tábla: hogy
sajt kapható. ?????????? Ki tette ezeket oda, és hol lett volna sajt kapható, számunkra soha nem derült ki. De nem derült ki az ég sem.

Ködben a szirtek

Egyetlen csapáson haladt az út, bekötő utak, vagy letérők sehol, az egész olyan keskeny, hogy én folyamatosan úgy éreztem, hogy az oldalamat súrolja jobbról a sziklafal, férjem pedig folyamatosan biztosított róla, hogy semmit nem lát, s a hegybe vájt út menetirányunk szerinti bal szélén védőkorlát, vagy valami hasonló célú építmény még véletlenül sem volt. Mi már a szélvédőnkön túl 30 cm-re sem láttunk a sűrű ködben,
míg időnként a hegyről teherautók (amiknek emberi számítás szerint nem is lehetett volna elférniük) zúdultak le szemből, hajmeresztő sebességgel. Minden méter egy horror volt.

Ki tudja mennyi ideje már, de az út még mindig csak felfelé vitt. Hát nem adtunk volna
egy lyukas garast sem az életünkért. Mikor végre valami kis öböl szerű bemélyedés tűnt fel, azonnal kiálltunk, s remegő lábakkal kászálódtunk ki a kocsiból. Szemből egy hasonló módon megviselt német csapat kereste talpa alatt a szilárd talajt. Már komolyan az a gondolat uralkodott el rajtunk, hogy tulajdonképpen egyszerűbb lenne, ha most azonnal levetnénk magunkat itt a szikla széléről, mint újra visszaszállni a kocsiba – a német turisták biztosítottak róla, hogy pár száz méter múlva az út mellett van egy szálloda.
Mi nem tudtunk hasonló biztató hírekkel szolgálni az ellenkező irányról.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

A szálló (másnap reggeli a felvétel!) nekünk akkor életmentő volt. Homályosan még rémlik, hogy erős rést ütött három hétre tervezett büdzsénken, de ez ott, és akkor mit sem számított. Boldogan vonultunk fel a Belle Epoque idejét idéző és berendezésű – rózsaszín virágos selyemtapétás, rövid, de vaskos faágyak hatalmas magasságra ágyazva, s az ágy melletti szekrénykén porcelán éjjeli edény! – szobánkba.

A másnapi ébredéskor ezt látjuk az ablakból!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Furkapass 15 Rhone csermely az ablakbol

Helyszínünk ugyanis a Furka Pass, s itt jobbra az ablakunktól ered a Rhône, s ez a kis csermely itt a Rhône gleccserből csörgedez.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

S reggelre mintha a tegnap nem is létezett volna, virágzó hegyoldalakon vezet utunk tovább!
furkapass-20-Gletsch felé, lila-viragok-a-kopar-hegyoldalon.jpgRenoir Csónakosok reggelijeS innen gyakorlatilag a mi utunk is a Rhône völgyében vezet. Sokszor keresztezzük partját a sárgabarackot érlelő Wallisban, miközben megcsodáljuk Brig kastélyának három aranyozott hagymakupoláját, vagy Sion két hegyormának egymással vetélkedő szomszédvárát, majd Martignyban minderre rátesszük a koronát a
Pierre Gianadda Fondation vendégdarabjával,
Renoir: Csónakosok reggelije képe megtekintésével.

Martigny park

Itt, Martignynál vesz a folyó egy éles kanyarulatot, amikor is a korábbi kelet-nyugati folyásirány helyett dél-észak irányban folytatja útját a Genfi tóig.

Kanton_Wallis_Bezirke - Rhone
Az  1853 méteres magasságban eredő Rhône-nak ez az első, a forrástól a Genfi-tóig terjedő szakasza, egy 164 kilométeres magashegységi szakasz. A folyó itt 1753 méter magasságról 375 méter tengerszint feletti magasságra folyik rövid távolságon belül. Nagymértékű esése (átlagosan 0,89%) magyarázza a folyó komoly pusztító munkáját, amelyet a felső Rhône-völgy nagy mélysége és szinte egyenes folyása mutat.

A folyó legfelső szakaszánál jellemző a nagy vízszintingadozás, mivel a csapadék mintegy 50%-a hó formájában esik le, amely a késő tavaszi és nyári hóolvadáskor nagyban felduzzasztja a vízszintet.

A genfi megjelenésével már csak a következő bejegyzésben foglalkozom, amikor szembesülök vele, hogy Van Gogh: Csillagos ég a Rhône felett c. festménye sem feltétlenül a festő által szívesen használt primer színek alkalmazásának az eredménye.

Starry_Night_Over_the_Rhone- Van GoghJóllehet ennek a képnek a születési helye Arles, a 812 km-es folyamszakasz utolsó, franciaországi alsó végén található, én ezeket a színeket láttam Genfben is, a folyó partján.
Épp megállapítom, hogy az utolsó pont, ahol én még személyesen találkoztam a Rhône-nal Lyon volt, az a pont, ahol folyásirányát derékszögben megváltoztatva, egyenesen igyekszik dél felé, hogy végül hatalmas deltával Port-St-Louis-du-Rhône-nál beleömöljön a Földközi tengerbe.

Rhône folyása

Reklámok

elismondom névjegye

nő/female
Kategória: Művészet, Svájc, Természet, Utazás
Címke: , , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s