Toszkán lankákon 6 – Pius városa, Pienza

Pienza banner 2

Hát akkor most már kellő képpel rendelkezünk II. Piusról, akinek kicsinyke városa falai alatt leparkolva, hamarosan felkaptatunk a város szívébe, s mondhatni innen már át is látjuk a harmóniát sugárzó várost. Giovanni Pascoli költőjük megfogalmazásában, a város  “egy gondolatnyi szerelemből és a szépség álmából” született.

Pienza 07

Álmodója II. Pius, megbízását a firenzei építésznek Bernardo Gamberellinek adta, akit   azonban mindenki csak Il Rossellinoként emlegetett, s ma a város (sétáló) főutcája róla van elnevezve.

Pienza 1

Az eszményi város tervezésében, II. Pius is részt vett, a hozzá hasonlóan nagy tudású, s pápai kötelékekben is tevékenykedő, nagy kortárs, Leon Batista Alberti építészeti szellemében, akinek többek között tanítványa volt Rossellino is. Alberti építészeti teóriájának a fő érdeme, hogy az antik építészeti mintákat eredeti tisztaságukban alkalmazta, s esztétikájában átfogó szereppel ruházza fel a szépséget – amikor a mesterségbeli tudáson túl a teljes városképet veszi figyelembe.

2014 nyár P1470252 Pienza

Erre a koncepcióra alapult hát Pienza átépítése, ami ugyan a pápa halála miatt mindössze 4 évre (1459-1462.) korlátozódott, s mivel pénz hiányában később sem változtattak rajta, így a központi tér köré csoportosuló, a kezdődő reneszánsz jegyeivel felruházott történelmi városrész tisztán visszatükrözi annak 15. századbeli mását. Az egységes tervek szerint megépült tér az első nagy léptékű városrendezési kísérletnek számít az ókor óta.
A kialakított ideális városkép egész Itália építészetében iránymutatóvá vált, s az ember alkotó géniuszának kimagasló megnyilvánulása kritériumai alapján 1996-ban fel is veszi az Unesco a világörökségi listájára.

2014 nyár P1470227 Pienza, Cattedrale

2014 nyár P1470253 Pienza

A látnivalók túlnyomó része is erre – a II.Piusról elnevezett – térre koncentrálódik a katedrálissal és reneszánsz paloták sorával.

A katedrális előtti trapéz alakú tér a szemlélőben azt a benyomást kelti, hogy az
1462. augusztus 29.-én felszentelt épület hatalmas, noha azt csak a perspektíva okozza.
A halszálka mintában téglákkal lerakott burkolatot az építész nagy téglalap alakú szekciókra osztotta, egy kis körgyűrűvel a középső sorban.

ombra_a_colori_piccolaKétszer egy évben ezeken a köveken különleges látvány bontakozik ki. Eredetileg a tavaszi és őszi napéjegyenlőség idején, a templom körvonalai, önmaga tökéletes arányú árnyát megrajzolva a térre vetülnek, ahol még a templom körablaka is a körgyűrűvel azonos helyen helyezkedik el. II. Pius memoárjaiból (Commentari, IX,24) kiderül, hogy a templom orientációját is eszerint határozták meg, s a jelenségnek megvolt a maga vallásos üzenete a hívek felé. Az 1582. évi naptárreform, s a szoláris évhez képest keletkező törtnapok miatt ez az időpont mára eltolódott, s ténylegesen április 1.-én, illetve szeptember 11.-én figyelhető meg ez a jelenség.

Piazza_Papa_Pio_II -új

A világos travertinből emelt Mária Mennybemenetele katedrális (Cattedrale Santa Maria Assunta) a tér meghatározó eleme, melynek egyszerű, tiszta vonalvezetésű homlokzatát a megbízó, II. Pius pápai címere díszíti.

2014 nyár P1470286 Pienza, pápai címer

Az Alberti mantovai, firenzei templomépületeit idéző, reneszánsz épület tágas, világos belső terében meglepetésszerűen gótikus elemekbe ütközünk. A pápát ugyanis korábbi utazásai során lenyűgözték az északi gótikus csarnoktemplomok, s a belső térszervezésben az építész ezért nem bazilikát, hanem háromhajós templomot épített, gótikus stíluselemekkel díszítve.

2014 nyár P1470249 Pienza

2014 nyár P1470236 Pienza

Pienza Santa Maria Assunta katedrális, kollázs

A Rossellino műhelyéből kikerült faragványok a reneszánsz ízlésvilágát tükrözik, míg a névadó, Cattedrale_-Le_opere_d'arteSzűz Mária témakörrel kapcsolatos oltártáblák a gótikus sienai festészet szellemében születtek. A képeken a Madonnát a gyermekkel ábrázolják, mindenkor 4 szent társaságában.
(A művekről részletesen kinagyítható a mellékelt ábra.→)

Assunzione della Vergine, Lorenzo Pietro - Vecchietta

Pienza Santa Maria Assunta katedrális, kollázs 2

A katedrális jobb oldalán a Piccolomini palota, melyet a pápa nyári rezidenciául építtetett, s a firenzei Palazzo Rucellai (Alberti – Rossellino) mintájára készült. A tér bal oldalán, a Palazzo Piccolominivel szemben, a püspöki palota (Palazzo Vescovile) áll. A palotát hívják még Palazzo Borgiának, mivel azt II. Pius ajándékozta Rodrigo Borgia bíborosnak,
a későbbi VI. Sándor pápának, aki a Katolikus Egyház alkancellári tisztségében (amely hivatalba még nagybátyja, néhai III. Kallixtus – sz. Alfonso Borgia juttatta) akkoriban legszorosabb munkatársa volt. A palota 11 termében ma egyházművészeti múzeum (Museo Diocesano) működik.

Palazzo Borgia

A pápa által szubvencionált építkezések az új városi struktúrában, részben a pápai udvar használatára szánt paloták létrehozását célozták, ám építtetett 12 új házat a “nép” számára is, saját költségére. Bizonyára nem véletlenül alakult ki a toszkán nép ajkán az ironikus mondás:

” Quando ero Enea, nessuno mi volea. Ora che son Pio, di tutti son lo zio.” – Amikor még Enea voltam, senki nem akart engem. Most, hogy Pio vagyok, mindenki nagybátyja lettem.

(Az olaszoknál a zio, zia – nagybácsi, nagynéni – igen erős, majdnem a szülőkével azonos családi kötődést, pozíciót jelent.)

A tér jobb oldalán, a saját céljaira emelt Piccolomini palota legfőbb építészeti érdeme,
a kapcsolata a természettel és az őt körülölelő tájjal. Az egyszerű, szabályos alaprajzú palota kis reneszánsz kertet – az első reneszánsz függőkertet – fog közre, melynek loggiás belső oldaláról csodálatos panoráma nyílik a teljes Orcia völgyre (Val d ‘Orcia), háttérben
a Monte Amiata vulkáni kúpjával. Az épületet 1962-ig, utolsó leszármazottja elhunytáig,
a Piccolomini család lakta, s ma bizonyos részei múzeumként működnek, ahol eredeti berendezések, műtárgyak, könyvek, iratok tekinthetőek meg. Érdekesség, hogy Zeffirelli Rómeo és Júlia filmjének azon jeleneteit itt forgatták, amikor a két fiatal első alkalommal találkozik a Capulet házban rendezett bálon.

Piccolomini palota kollázs

S a palota előtt a Rossellino Corso és tér sarkán bájos kő kút, mely a Pozzo dei Cani néven szerepel a turista kiadványokban, jóllehet a két oszlop fölötti architrávon II. Pius neve  olvasható rajta.

Pienza CIMG4971 Mari

Van még egy kút a palota ugyanezen oldalán, de a függőkert felőli végén, amely mellől magunk is kapunk egy piciny szeletet a látványból, amely a pápai palota loggiájáról látható. A magas fal, a függőkertet hivatott megtámasztani a kinyúló szikla oldalán.

2014 nyár P1470255 Pienza

2014 nyár P1470259 Pienza

A tér még nem tárgyalt oldalán, a templommal szemben a Palazzo Comunale, azaz a városháza (lásd fenn második fotó) áll, amelyhez a mintát Rossellino a firenzei Palazzo Vecchioról vette, ám ez annál légiesebb, a földszint magas oszlopokból álló árkádsorának köszönhetően. A felső szinteken sgraffito díszítés és a pápai címerek. Az emeleti kétosztásos ablakformák megegyeznek a pápai palotánál alkalmazottal. A téglából emelt csipkézett óratornyot később adták hozzá, ügyelve rá, hogy annak magassága ne haladja meg a katedrálisét, ezzel is hangsúlyozva az egyházi hatalom elsőbbségét a civilével szemben.

2014 nyár P1470222 Pienza

Pienza CIMG4969 Mari

A város főutcája két végén városkapukkal záródik: északon a Porta al Prato, délen a
13. századi Porta del Ciglio. Az északi kapu felé igyekezve a Palazzo Piccolomini szomszédságában Itália egyik legrégebbi ferences épülete az egyhajós kis Chiesa di San Francesco, szentélyében 14. századi sienai iskola festőinek freskóival.

2014 nyár P1470264 Pienza

S innen a városi séta, méz színű falak közt, oda- majd vissza, csupa hangulat.

2014 nyár P1470208 Pienza

2014 nyár P1470287 Pienza

2014 nyár P1470271 Pienza

2014 nyár P1470270 Pienza

S a kapu belülről:

2014 nyár P1470272 Pienzas a külső oldala:

Pienza CIMG4974 Mari

S kicsit kifelé, a külső városfal felé fordulva, megint eláll a szívverésünk.

2014 nyár P1470276 Pienza2014 nyár P1470279 Pienza

2014 nyár P1470278 Pienza

Visszatántorgunk a kapuhoz, s elindulunk a városon át déli irányban (ez is a Francigena útvonala volt), de a Corsoról a kíváncsiság befordít a kis via dell’ Amoréra, s újra kinn vagyunk a városfalon, s ránk zúduló szépségtől túlcsordulunk.

2014 nyár P1470281a Pienza kiv

2014 nyár P1470210 Pienza

2014 nyár P1470297 Pienza

2014 nyár P1470294 Pienza

2014 nyár P1470304 Pienza

De mi van a falon túl?

Mondhatnám a Val d’Orcia, de ez így kevés. Maga a gyönyör, a lábat megremegtető elgyengülés, a szédülés. És szemünk átalakul kamerává, s agyunkban ezer expozíció kattan, és beraktározzuk mert hátha mindjárt felébredünk, hisz ez már annyira szép, hogy nem is lehet igaz.

2014 nyár P1470306 Pienza

2014 nyár P1470300 Pienza

2014 nyár P1470301 Pienza

2014 nyár P1470296 Pienza

2014 nyár P1470295 Pienza

2014 nyár P1470291 Pienza

elismondom névjegye

nő/female
Kategória: építészet, Művészet, Olaszország, Utazás, Városnézés
Címke: , , , , , , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

5 hozzászólás a(z) Toszkán lankákon 6 – Pius városa, Pienza bejegyzéshez

  1. bejus70 szerint:

    Kedves nő/femále!
    Valamikor májusban, Pozsony kapcsán találtam a blogodra és igen megörültem neki, mert olyan alapos leírásokat találtam nálad, amilyen szerintem tökéletes itt, a virtuális valóságban. Mindig épp annyi, amit egyszerre befogad az ember képben és szövegben is. 🙂
    Kíváncsin vártam a Toszkán tájak bemutatását és az előző bejegyzésed végképp megnyugtatott: Pienzát ki nem hagyod. A kedvenc városom, jó néhány évvel ezelőtt jártam ott és most, képeid, leírásod láttán még inkább húz vissza oda a szívem. Köszönöm!

    • elismondom szerint:

      Kedves Bejus, köszönöm reakciódat és örülök, hogy írásom tetszik. Pienza végét ma reggel 5-ig írtam, s így különösen jól esik, hogy a fáradozásom ilyen gyors visszhangra talált :-)! Remélem azért a többi városba is elkísérsz és élvezed velem együtt a gyönyörű toszkán tájat. Üdv

  2. Adelmann Anna szerint:

    Szívből gratulálok ehhez az íráshoz, és külön a képekhez, mert nekem ez most nagyon nagy örömöt szerzett. Okos, arányos, hangulatos, kedvcsináló – nem is tudom, honnan lehet tudni ilyen érdekességeket a katedrális árnyékvetéséről? – mindenesetre anno jól kimódolták.
    Most kicsit sajnálom, hogy amikor 2013-ban ott jártunk, nem a városban kószáltunk ahelyett, hogy a Piccolomini palota múzeumát bújtuk.

    • elismondom szerint:

      Anna, ez így arányos! Nekem ugyanis meg akkor szorult görcsbe a gyomrom, amikor rábukkantam a múzeum bemutatkozó anyagára, s én oda nem mentem be, csak a kapuból mértük fel a helyszínt 🙂

Hozzászólás

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .