Esterházy Péter -” Még akarnék beszélni”

Esterházy Péter (Budapest, 1950. április 14. –): az egyik legjelentõsebb kortárs magyar író; publicista. Budapest, 2006 06 01 Astoria Kávézó, Károly kert Foto:Bazánth Ivola

Esterházy Péter
(Budapest, 1950. április 14. –):
az egyik legjelentõsebb kortárs magyar író;
publicista.
Budapest, 2006 06 01
Astoria Kávézó, Károly kert
Foto:Bazánth Ivola

Ez a mondat a könyvhétre megjelent legutolsó írásában áll, amellyel olvasói mélyen és hittel egyetértettünk, mert életünk szavaival több lett. S  Hasnyálmirigynaplója elejének hangvétele velem el is hitette, hogy ez így is lesz. Hisz még ebben a súlyos, őt legszemélyesebben érintő témában is, előcsillantak stílusának legszebb elemei, azaz csak győztes lehet. Bár a napló vége már nagyon szorongatta a torkomat…

Fájón beollózok ide sok kedvenc Esterházy soraim közül egy részletet
“A halacska csodálatos élete”című könyvéből:

A család a környezetem. Ezért nem vagyok egyedül.

Az autonómia amiről annyit beszélünk most, az nem adomány, az nehezebb, azt mindenkinek személyesen kell megteremtenie.

Azt nem hiszem, hogy megváltozik a világ a munkám nyomán. Én, én igen, én változom meg.
Elhanyagolható mértékben jobbá válok.

Kicsit úgy vagyok a szülőségemmel, mint a magyarságommal: nem létezik külön. S gyanakodva is nézem a főállású szülőket. Az áldozatos szülőket. Én nem áldozom föl magamat a gyermekeimért, hiszen úgyis odaadok nekik mindent, amit tudok. (De ragaszkodom a banánrészemhez…) az áldozatos szülő enyhén és folyamatosan sértett – s várja vissza, amit befektetett. Ő az ideologikus szülő: aki áthárítja az életét a gyerekeire, így személyteleníti el, teszi puszta alibivé.

De a boldogság a szeretettel áll relációban, „ a szeretet beteljesedése „ ; …

Magyarország a képzelet országa. Kitaláljuk magunknak az országot, függetlenül a reálisan létezőtől. Futballország volnánk, de sose nyertünk világbajnokságot; olvasom, hogy irodalmi nagyhatalom volnánk, és a kutya sem ismeri a világban az irodalmunkat, itt a két világháború közt úgy volt királyság, hogy király nem volt hozzá. A káprázat országa.

…ilyen a világ. Milyen is? Az erő érvényesíti magát, meg a ravaszság meg a tehetség – miközben kultúránk a kereszt jegyében áll, a félkegyelmű az emblémánk. Töviskorona és nem aranykorona . Faust és Krisztus ? Hogyan is van ez ? Félreállunk, letöröljük. Meddig? A kereszténység nem mazochizmus, hallottam egyszer.
Aki velünk van és erős, az erős. A bátyánk például.
… Aki ellenünk van, és erős, az erőszakos.  A vörösingesek A Pál utcai fiúkban.

Az én szelídségem – hogy önéletrajzi legyek- balekság. Tutyimutyiság. Az én szelídségem (ha van egyáltalán) nem erőből származik, inkább ízlésből. Az ember nem üvöltöz és nem lövöldöz alkonyatkor tarkóba; nevetséges.

Volt egy álmunk a világról. Most pedig az a helyzet, így érzem, hogy a világnak van egy álma rólunk.

Nincs idő, csak múlik.

Amikor új cárja lett az oroszoknak, az ember megvonta a vállát, s családjában megtiltotta a gláznoszty és a peresztrojka szavak használatát….. Mindazonáltal az ember a 80-as évek legeslegvégén megtanulta, és nem is szabad most már soha elfelejtenie, hogy egy politikai rendszer századokig is eltarthat akár, de van, hogy csütörtök délutánra összeomlik,

Ma azt mondta valaki, hogy hiú és türelmetlen vagyok. Én?! Még hogy én?! – ordítozom hiún és türelmetlenül.

Szemben a lány két karját a fiú vállára teszi, még inkább ejti, nem öleli át, csuklója szabadon ing. És az arca…én ilyet még nem láttam: nézi, bámulja a fiút, s úgy sugárzik a szerelemtől, hogy tényleg , mintha kacagna, teli szájjal, vadul mosolyog. A szája zárva, mindezt a szemével csinálja. Olyan az arca, mint egy giccsfilm záróképe. Vagy fotóstanoncoknak vizsgafeladat, Tavasz, Boldogság, Ifjúság jeligére.

Ma 15 éves.
A lányom.

elismondom névjegye

nő/female
Kategória: Irodalom
Címke: , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

