Tallinn, egy város a falak ölelésében (Baltikum 37)

Amikor a Toompeáról a város egykori legrégebbi – és leghosszabb – utcáján, a Pikk Jalgon elindulunk az Alsóváros felé, azt hisszük most hagyjuk magunk mögött a történelmi várost, amit legfeljebb egy sétáló utcákkal szépen kialakított belváros fog követni. Nem ez volt az egyetlen tévedésünk. A Várhegy csak egy mikrovilág volt a ránk váró látványok sokaságához képest.

Tallinn IMG_2711 FotóZsuzsi Pikk Jalg

A Pikk Jalg nevében hordozza fő jellemzőjét, hiszen szó szerint hosszú lábat jelent, de fordításokban gyakoribb a Hosszú Dómhegy utca használata. Ellen”lábasa” – a Rövid láb (Lühike jalg), v. Rövid Dómhegy utca, amely egy meredek, ámde rövid lépcsősorral köti a két városrészt össze. Mindegyik végén már a 14. században méretes kapu állt, amit a 15. században az Alsóváros felől zárható kapuval s kőtornyokkal váltanak fel, miközben a két városrész között megépítik az elválasztó falat is. Úgy tűnik, nem volt felhőtlen a viszony a hatalmat képviselő királyi helytartók és udvarnépük valamint a lovagok, illetve az Alsóvárosban egyre inkább terjeszkedő kézművesek és kereskedők között. (Az észt nemzetiség a városfalon kívül – minden jog nélkül -, Undeutsch vagy Szürkék néven szerepel a történelmi feljegyzésekben.)

Tallinn, Felső-_és_AlsóvárosEgymásnál jobban csak az ellenséggel szemben védték magukat és érdekeltségeiket, melynek következtében az 1265 -1280 között elkezdett védőfal építés mintegy 300 évig elhúzódik, a mindig változó haditechnikával szembeni védelmi feladatokhoz alkalmazkodva. A legátfogóbb munkálatokat a 14.- 15. században végezték, miközben a fal eredeti 6 méteres magasságáról, illetve az alsó részen mért 1,3 méteres átlagos vastagságáról 15,9 m magasra, s 3,1 méter vastagságúra nőtt. 1530. táján már 8 kapuval és 27 védőtoronnyal rendelkezett. A falakat védőjáratokkal látták el, s előtte mintegy 2,25 km hosszú védőárok is húzódott.

Tallinn IMG_2693 FotóZsuzsi

A tűzfegyverek bevezetésével a védműveket az új helyzetnek és feladatoknak megfelelően alakították tovább, s ekkor jelennek meg a fal különböző pontjain a bástyák és sáncok.
A bástyák zömét aztán a 19. század közepén, amikor katonai jelentőségüket elvesztették, lebontották.

Ám ami igazi unikum a történetben, hogy máig fennmaradt az eredetileg 4,5 km falból
1,85 km-nyi szakasz, 26 db toronnyal. Európában nincs még egy főváros, melyet ily látványosan ölelnének még középkori falai. (A bajor kisváros, Rothenburg ob der Tauber őriz még hasonló csodát.)

Tallinn IMG_8266 GyöS a városlakók humora a mégoly véres helyzetekben is megmutatkozik. Tornyaiknak helyenként szarkasztikus (bece)neveket adnak. Nekem kiemelten tetszett, amikor az Ördög öreganyja tornyát említették egy középkori leírásban. Az 1475-1483 között megépült 45 méter magas, 4 m széles (átmérőjű) ágyútorony Kiek in de Kök (∼ Nézz be a konyhába) neve pedig arra utal, hogy felső szintjéről könnyedén belátni a környező házak konyhájába.

Tallinn, Kiek in de KökTallinn IMG_7980 GyöTallinn IMG_2739 FotóZsuzsiCsakúgy, mint a Kövér Margó (1518), amely mintegy 24 méteres átmérőjével (falvastagsága 4,4 – 6 m) érdemelte ki a Pikk Jalgot lezáró, Nagy Tengeri Kapu mellett, a csúfolkodó nevét. Az egykori ágyúállás ma az észt tengerhajózási múzeumot rejti magában, míg tetején kilátót rendeztek be.

A Nagy Tengeri Kapu, mely a kikötő felől a városba vezető belépést szolgálta, a Kövér Margó építésekor kap egy megerősítő előfalat a kis őrtorony mellé, illetve az oromzatára 1539-ben helyezik fel a város kiscímerét, Gert Konink munkáját.

Tallinn IMG_2542 V

Tallinn IMG_7982 Gyö Pikk Jalg

Tallinn IMG_7981 GyöA Nagy Tengeri Kapu melletti dombon áll egy  Villu Jaanisoo szobrász által készített fekete gránit emlékmű (A megtört vonal), azoknak az áldozatoknak az emlékére, akik az Estonia komphajó fedélzetén Tallinnból Stockholm felé haladva, 1994. szeptemberében életüket vesztették.
A viharos tengeren elsüllyedt hajó 852 utasa vesztette életét a háború utáni időszak legsúlyosabb európai tengeri hajó- szerencsétlenségében.

Advertisements

elismondom névjegye

nő/female
Kategória: Észtország, építészet, Baltikum, Történelem
Címke: , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s