Lovagi erődök Málta kikötőiben – Marsamxett öböl

málta18

Az öbölbeli sétahajózás a sliemai kompállomástól indul, ahol 1882. júniusában létrehozott Ferry Service szolgáltatás a második világháborúig az egyetlen módját kínálta a Málta kikötői közötti közlekedésnek.

Sliema kompkikötő 3

A Ta’ Mattei cég 2 gőzhajóval (Ogygia és Melita) kezdte szolgáltatását, őket 1897. évben követte a második cég a Ta’ Gollcher.  Az elsőnél indításkor 45 utas befogadására alkalmas hajók Sliema és Valletta között 20 percenként közlekedtek reggel 6 és este 6 óra között. A második társaság a Grand Harbourban Valletta, Senglea és Vittoriosa állomásokkal működtette járatait. Eleinte a viteldíj 1d (∼ 4 euró cent) volt, vasár-és ünnepnapokon 1½d (6 euró cent). 1892. július 1.-n vezették be a viharos tenger esetén fizetendő 2d viteldíjat.

A menetrendszerű kompjáratok ma is Sliema és Valletta között, illetve Vallettából a Három Városba és vissza közlekednek, ám a Nagy Kikötőben szervezett körjáratok mindezen útvonalakat bejárják s érintik a lovagi erődök UNESCO világörökségi státuszra javasolt együttesét.

A Máltai Lovagrend kevesebb mint 300 éves itteni tartózkodása alatt ugyanis elképesztő léptékben épültek erődítmények a szigetek egész hosszában és szélességében. Ütegek sora, redutok, védsáncok, sziklába vájt mozsárágyú állások nőttek ki a partok mentén, miközben erődök épültek és már létező erődített városok újultak meg, kaptak korszerű, járulékos védelmi berendezéseket, fedett haránt árkokkal, lőállásokkal, ellenakna járatokkal megtűzdelt, kiterjedt külső védművek formájában. S mindenek felett új ötletek, új alakzatok és formák, innovatív megoldások kora volt ez, mely korszak olyan építészeti változásokat hozott, mik helyenként előrevetítették már a 19. század katonai megoldásait is. Mindahány hozzájárult a katonai építészet és -tudomány fejlődéséhez.

Marsamxett_Harbour,_google_maps_

Ez a folyamat sehol sem látható olyan kézzelfogható egységben, mint éppen a Marsamxett kikötőben, ahol sétautunk indul.

A Sciberras félsziget bal oldalán fekvő öblöt északról Valletta erődített városa szegélyezi, közepén a Manoel sziget bástyás erődje tagadhatatlanul az ispotályosok által épített leglenyűgözőbb erősség, tetőfoka az évszázadokig meghatározó bástyás hadi építészet munkáinak Máltán. Az öböl felső bejáratánál, Sliemánál fekszik az alacsony négyszögletes, furcsa lőrésekkel szaggatott kerek tornyú Fort Tignè, a Lovagok időszakában épült utolsó erőd, mely nyomaiban már a jövőt, a 19. századot vetíti előre. Előbbiek főleg tömegükkel, masszív sáncaikkal és oldalvédelmükkel szálltak szembe koruk támadóival, míg a másik koncentrált tűzerejét állította szembe az ellenséggel.

Fort Tigné ca. 1860's

Az indulási kikötőnkben, Sliemában van egyébként a szállásunk is, mint rajtunk kívül még sokaknak, hiszen a Vallettával összenőtt településeknek éppen ezt a részét alakították ki a megnövekedett turista áradat befogadására, ez okból áldozok majd egy külön fejezetet a helynek. Ugyanekkor járom kicsit körbe a Point Tignè erődítményét, mely ma a modern bevásárló központok, és sokemeletes házak árnyékában szinte el is tűnik, s amelyet utunk során nem is érintettünk.

Málta P1670553 a Sliema Harbour

Sliema kikötő- kollázs

IMG_9956 Sliema 2.nap V

Nem mindent tudtam beazonosítani, de azért megpróbállak benneteket is végigvezetni az általunk bejárt útvonalon, s ha kell, azon túl is.

Indultunk tehát Sliema építődarukkal sűrűn benőtt rakpartjáról, ahol már akkor is a legszebb látványt a kikötő romantikus vitorlásai, kis színes csónakjai és cikázó vizittaxijai adták.

A két (iker)öbölből álló kikötő a Máltai sziget felületének mintegy 7 %-át foglalja magában, s  ma Európa egyik legsűrűbben lakott agglomerációjának központja.
Harbour_AereaA Vallettától északra fekvő Marsamxett kikötő partszakasza további négy kisebb öbölre (creek)
– melyet egykor a lezúduló esővíz vájt ki természetes úton – tagolódik: Sliema, Lazzaretto, Msida, Pietà
– míg a Valletta déli oldalát szegélyező Grand Harbour öt keskeny öblöt számlál: Marsa, French, Dockyard, Kalkara és Rinella creek-eket. Ezek mindösszesen
11 helyen kínálnak horgonyzási lehetőséget, akár nagyobb hajóknak is, jóllehet Marsamxett csak
később, a vallettai St. Elmo erőd megépülte után jutott szerephez a kikötőben. A középkorban ezt helyi halászok használták, míg katonai célokra a Grand Harbour alkalmasabb volt.

A Sliema parttól elrugaszkodva, már látjuk is a Manoel sziget északi partját elfoglaló 350 férőhelyes jacht kikötőt, és Yacht-Yard épületét ahol 50 méteres hosszúságig lehet jachtokat vagy katamaránokat tárolni, lehorgonyozni, kisebbtől a komplett javításokig szervizeltetni.

Málta P1670557 Sliema Grand Harbour Manoel Island

A Manoel sziget a Sliema melletti Gżiránál – melynek közigazgatási része, s neve máltai nyelven szigetet jelent – kis híddal kapcsolódik a szárazföldhöz. (A híd tövében a Sliema creek szigeti oldalán kacsa rezervátum – illetve közelében Lunapark van.) A sziget korábban a Mdina püspökök birtoka volt, ezért is nevezték Püspök szigetnek, vagy egyszerűen csak Isolottonak. /l’Isolotto vagy l’Isola del Vescovo -máltai megfelelője: Il-Gżira tal-Isqof/.

1526-tól kezdődően a Marsamxett öblöt elkezdték karantén célokra használni, amikor az ide látogató hajók utasait a szigeten vesztegzár alá helyezték. A Lovagrend létesít itt először átmeneti járványkórházat (lazzarettót) az 1592/93. évi pestis járvány idején.
A sziget déli oldalának öblét azóta is Lazzaretto Creeknek nevezik.
Malta;_view_of_the_quarantine_area._Etching_by_M-A._Benoist, cca. 1725_Wellcome_L0019027Lascaris nagymester idején, 1643-ban, járványtól való félelmükben a lebontott, korábbi fa bungalow-k helyén egy állandó kórház felépítését határozták el. Az eleinte egy épületből álló San Rocco Lazzarettot a következő nagymesterek folyamatosan bővítették, amíg 1797-ben további blokkal és raktárházakkal az utolsó, Lovagrend nevéhez köthető kórházi beruházással bővítették a komplexumot. A kórház együttest magas kerítéssel vették körül, hogy ne lehessen innen elszökni – s eredetileg 6 temetője volt, melyből ma már csak egyet tudtak lokalizálni.

IMG_0883 Manoel sziget, Lazaretto 2.nap V

A lazzarettot a továbbiakban is – 19. századi pestis és kolera járványok, 1937. évi pestis járvány -, mint kórházat használták. A krími háború idején pedig brit, francia és olasz katonák katonakórházaként üzemeltették. Számos neves személy fordult meg falai között a történelem folyamán, pl.: Lord Byron, Sir Walter Scott, Horace Vernet, Benjamin Disraeli vagy Alphonse de Lamartine. Több “történelmi” graffitit őriztek meg az öreg falak, a legkorábbit 1681-ből.
1818 után pedig esetenként még fertőtlenítő állomás is működött itt, a beérkező levelek kezelésére. A II. világháború idején hadi célra használták, s emiatt számos súlyos légi támadást is elszenvedett, s több, mint 400 bombatalálatot kapott. 1949-től újra nyitott mint kórház, s a Royal Navy 1970-es évekbeli távozásáig így is maradt. Azóta elhagyatva a pusztulás szomorú jegyeit mutatja.
A parton még ma látható az egykori kórház New Palacejának árkádos épülete. A sziget gyönyörű barokk erődjének 2001-2008. évi restaurálása után a legújabb terv a kórházi együttes restaurálása, amely során lakóhelyeket, irodákat, éttermeket, kaszinót és egy butik hotelt terveznek itt kialakítani.

Fort Manoel, kollázs

És ezzel eljutottunk a fő célponthoz, a Manoel sziget fő ékességéhez, kikötői sétánk útvezetőjéül választott lovagi erődök első, ténylegesen megpillantott képviselőjéhez a Fort Manoelhez. A Fort Manoel, azaz a Manoel erőd volt az utolsó, a Máltai Lovagrend által épített bástyás erőd, a barokk erődépítészet kiemelkedő mintája, ahol nem csupán a funkcionális és katonai hatékonyság vezette a tervező ceruzáját, de az esztétikai varázs is.

Málta P1670580 Manoel Island, Fort Manuel

Fort_Manoel, Páduai Szt. Antal kápolna, Vilhena szobor 1858 előttA színpadkép szerű (mise-en-scène) tervezésről mindjárt az alábbi képek megtekintésekor is fogalmat alkothatunk.
A csillagot formázó erőd látványát a középpontjában hatalmas négyszögletes, árkádos felvonulási tér, s a Páduai Szent Antal kápolna barokk épülete is emeli.

Malta-fortmanoel-square-2009 (Wiki)

Az erőd építtetését elhatározó nagymester a portugál António Manuel de Vilhena, akiről ez után mind a sziget, mind az erőd az elnevezését nyeri, Valletta északi oldalának biztosítása céljából adja a megbízást. A tervek elkészítésével a francia René Jacob de Tignét bízta meg, ám az építés befejezése már annak kollégája Charles François de Mondion nevéhez fűződik, akinek kriptája is itt található. A sziget köveiből kivájt és emelt épület megalkotása mindössze 11 évet vett igénybe, 1723-1733 között, s gyakorlatilag uralja a Marsamxett öböl bejáratát. Az erőd aktív katonai létesítményként a lovagok letűnte után, a brit fennhatóság alatt sem szűnt meg létezni. Tengerészeti bázisként otthont adott a Royal Navy legénységének, s 1923-ban az Admiralitáshoz sorolták HMS Phoenicia néven. Ezen név mellett a II. világháború alatt  HMS Talbotként is hivatkoztak rá.

A világörökségi jelölés után teljes körű felújítást végeztek az erődben.

De hajónk már újra indul előre, látjuk is már Valletta jellegzetes sziluettjét jobb kéz felől, ám mi nem egyenesen, hanem újabb jobb kanyarral hajózunk Msida illetve a Pietà Creek felé tovább.

Málta P1670591 Lazzaretto Creek, Grand Harbour


Málta P1670603 Msida, Pieta CreekIMG_0888 Pieta, St. Luke kórház 2.nap V

Msida öblében szívesen mutogatják a turistának a ma étterem/kávéházként funkcionáló Fekete Gyöngy nevű hajót, mely állítólag Errol Flynn leállított egykori hajója – vagy valamelyik filmszerepének kísérője volt. A fenti képen balra, kicsit a háttérben látszó jellegzetes kettős torony a Pietài községben levő egykori állami kórház, a St. Luke részét képezi. Ugyanitt kapott helyet a máltai egyetem orvosi kara.

Málta P1670608 Msida Creek, Black Pearl

Az öböl Ta’ Xbiex Yacht Marinája, azaz jacht kikötője igen látványos képet nyújt, az eddigieknél is sűrűbben betöltött álláshelyeikkel.

Ezek a kicsiny öböl menti községek – melyek még az 1565. évi Nagy Ostrom alatt a törökök fő táborhelyeiül szolgáltak – mai korunkban nagy népszerűségre tettek szert, részben a központhoz, Vallettához való közelségük révén, s sok egyéb szolgáltatási, oktatási, sport és egyéb létesítményei, s a nagy kórház kínálta munkalehetőségei révén. Sok diplomáciai testület is ezeken a helyeken húzta fel rezidenciáját, sőt, Pietàban 1949-1951 között a Villa Mountbattenben élt Nagy-Brittania későbbi királynője, II. Erzsébet. Ismertek még nagy temetői, ahol a háborúk katonai áldozatait temették el.

Málta IMG_4589 Zsu - Pieta Creek, csónakház

A kis Pietà Öböl Floriana felé eső oldalán áll ez a hangulatos, régi csónakház, mögötte a hegytetőn a jellegzetes, a lovagok korából fennmaradt kilátó torony, a Gardjola mely a
Sa Maison Gardenben, az egykori öt szinten elterülő bástyák és sáncok erődítményeinek legfelsőbb teraszán található. Az egyébként alig látogatott park ezen szintjéről állítólag egyedülálló 360 fokos panorámát lehet élvezni, messzire ható kilátással.

Amint látható, itt már egy nagyon speciális elemét találjuk az emberi alkotás és természet által létrehozott kertnek, vagy parknak. Az erődítés céljából részben a kősziklából kivágott felületeit vegyes fákkal, pálmákkal, cserepes növények kihelyezésével kertté alakították át. A magas védőfalakon pedig az itt állomásozó brit alakulatokra az évszázadok folyamán bevésett jeleik, címerei emlékeznek.

Floriana lines, Hay Wharf - kollázs

S még a Marsamxett kikötő Vallettával határos rakpartján, a Hay* Wharfon /Xatt it-Tiben/, a Floriana lines építményeiről nyertünk futó benyomást, mely 1998. óta szintén a Lovagi erődök Málta kikötőiben nevű UNESCO világörökségi helyszín része.

*Lord John Hay flotta admirálisról nyerte a nevét

A vonal innen látható része a Msida Bastion és a La Vittoria Bastion között hosszan húzódó, kazamaták sorát magába záró ún. Polverista Curtain, azaz várfal vonulata volt.

Málta P1670617 Floriana Lines _ Hay Wharf

Málta P1670618 Floriana Lines _ St. Michael's bastion

Málta P1670630 Floriana Lines _ St. Elmo

Málta P1670629 St. Elmo, Breakwater

De itt már ez alkalommal nem fordulunk be, hiszen a Grand Harbournak külön fejezetet fogok nyitni.

S mivel ilyen szorgalmasan írtam Nektek egész évben, ideje átadnom magam a szilveszteri örömöknek, s kívánok Nektek is élményekben teli új 2018. évet!

Valletta 2018 új évi Web-Banner

Happy-New-Year-Jumping-From-2017-To-2018

elismondom névjegye

nő/female
Kategória: építészet, hidak, Málta, Történelem, Utazás
Címke: , , , , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.