A St. Elmo hullámtörője Valletta kikötőjében

málta22

Mielőtt azonban befordulnánk a Grand Harbour kikötőbe a St. Elmo fokánál hosszú, épített akadály terel a part közeléből, két torony megszabta bejáratba a víz közepén.

Málta P1670629 St. Elmo, Breakwater, Grand Harbour

IMG_0899 Hullámtörő híd GH 2.nap V

Málta P1670634 világító torony Grand Harbour

málta_valletta_aerialview_ist_000020042409_large

Málta P1670722 b hullámtörő Grand HarbourEredetileg a Grand Harbour széles bejáratát vaskos lánccal védték, amelyet a St. Elmo és a Fort Ricasoli között feszítettek ki a vízben, az ellenséges hajók megállítására.

A huszadik század elejére azonban világossá vált, hogy ennél jobb védelemre van szükség, nem csak a betolakodókkal, hanem a kikötő, s ezzel a flotta védelmében is, a háborgó tengerrel szemben. Az erős, hullámverést okozó szelek, különösen az Észak-Keleti Grigalata, a kikötőben nagy pusztításokat végezhetnek, de még a kikötőbe jutást is megnehezíthetik a hajók számára. Ezért 1900-ban a Brit Admiralitás megbízást adott a kikötő bejáratánál kialakítandó hullámtörő tervek készítésére.

VII. Edward látogtása Máltán 1903Az alapító követ VII. Edward angol király 1903. április 20.-án fektette le, s  a Brit Admiralitás 1910. évben kibocsátott nyilatkozatával a munkák elkészültét igazolta.
A kivitelező, az angol Pearson & Son mintegy 500 embert (zömében máltaiakat, szicíliaikat, olaszokat, spanyolokat) foglalkoztatott az építkezésnél, s a víz alatti munkákat búvárok végezték normál búvár ruhájukban vagy búvárharangban. Levegőt a partról kézi működtetésű pumpákkal juttattak el hozzájuk.

Hogy elkerüljék a víz pangását a kikötőben, a nagyobb, – a nyugati – kart egy 70 méteres acél gyaloghíddal választották el a St. Elmo ponti partszegélytől. Ez a kettős ívű híd bárkinek így lehetővé tette a hullámtörő vallettai partjától az eljutást a kar végpontján álló kicsiny (14 m magas) világítótoronyig.

Málta P1670644 világító torony, Grand Harbour

1941. júliusában aztán a hidat olasz tengeralattjárók elpusztították. Az eredeti tartó oszlopok közül azonban az egyik szinte teljesen megmarad, s ma is ott áll az újjáépült, ma csak egyívű híd közepe táján. Az új 190 tonnás híd – melyet a La Coruña spanyol cég szállított – 2012. júliusában került helyére.

Így aztán mi már ezen helyreállított állapotot tudtuk megcsodálni, s bizony, a ma az interneten fellelhető színes képek zöménél még csak az oszlop árválkodik a víz közepén, amit eleinte nem is értettem, hogyan?

Grand Harbour , berobbantott híd

BreakwaterekA híd helyreállításával egy időben kapta meg a két világítótorony az eredetivel megegyező lámpások (lanternák) másolatait.  A St. Elmo világítótoronyban gyors villódzó zöld fény 7 tengeri mérföldre hat fényerejével, míg a 9 méteres Ricasoli torony tetején piros fény villódzik 6 tengeri mérföld hatótávolsággal. Utóbbihoz az erőd aljából induló mólón egyszerűen be lehet sétálni, bár a galériába a feljutás le van zárva.

Málta IMG_4770 Zsu - Grand Harbour lighthous Fort Ricasoli

Málta P1670746 Grand Harbour, Ricasoli világítótorony

IMG_0058 Grand Harbour, hullámtörők 2.nap V

Mi ilyen békés viszonyok között hajóztunk körbe a Nagy Kikötőben, s nem is volt fogalmunk, még így is, milyen esendővé válhat az ember, mikor mint papírcsónakokat dobálja hátán a haragvó, Grigalata korbácsolta tenger.

elismondom névjegye

nő/female
Kategória: építészet, hidak, Málta, Utazás
Címke: , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.