Lovagi erődök Málta kikötőiben – Valletta, Floriana

málta27

Valletta régi kikötőjét balról lezáró kétszintes bástya a város legmagasabb pontján épült, a tenger szintjétől, mintegy 60 méterre emelkedve, akadálytalan cca. 270°-os látószöget biztosítva az előtte fekvő öbölre.

Málta P1670329 Valletta

Felső szintjét az Upper Barrakka kertek jellegzetes árkádsora még hangsúlyosabbá teszi, míg egy szinttel lejjebb, az ágyúk számára a sziklából kialakított téglalap alakú platform, a ma 11 ágyúval ékeskedő Saluting Battery található.

Grand Harbour , Szt.Péter és Pál bástya - kollázs

IMG_0932, Valletta, Felső Barrakka, lift 2.nap V

Amíg eddig a Sciberras félsziget körül bejárt útvonalunk jórészt az új erődépítések kezdeti szakaszára ad példát (2 bástya közötti összekötő védőfal, kurtina), itt már ténylegesen gyönyörűségét leli, akinek éppen ez érdeklődésének kiemelt tárgya. Majd tágítom a kört, azonban most egy helyben, a képen látható együttesnél maradva, ha fentről lefelé folytatjuk a haladást, a két árkádsor alatti alacsonyabb, szabálytalan trapéz-forma kiugrás, a Fort Lascarisként ismert rész, már az angol időszak alatt került hozzáépítésre. Ennek előterében álló épület, zászlóval a tetején az előző fejezetben említett régi vámház épülete 1774-ből.

A Szt.Péter és Pál bástya védelme az olasz lovagok hatásköre volt, mint ahogy a flottáért és a tüzérségért is ők feleltek. Annyira megkedvelték ezt a kiváló adottságú helyet, hogy hamarosan társasági találkozó pontjukká is vált, majd 1661-ben, az olasz lovag Fra Flaminio Balbani engedélyt kért egy árkádos loggia építésére, ahol a lovagok szabad idejükben kikapcsolódhattak. A loggia eredetileg fedett volt, azonban 1775-ben Ximenez nagymester a tetőt lebontatta. 1824-ben nyitották meg közparkként, s attól az időtől kezdve vált szokássá itt emlékművek emelése különböző méltóságok, társadalmi szereplők részére.

Málta P1670344 Valletta, Felső Barrakka kertek

Málta P1670326 Valletta, Felső Barrakka kertek

Valletta IMG_0838 Felső Barakka kertek, Ucakölykök szobor 2.nap V

A bástya alsó részén kapott helyet a Saluting Battery, amely a kezdetektől fogva ünnepi (nemzeti és vallási) alkalmakkor díszlövések leadására szolgált. Így üdvözölték beérkező méltóságok hajóit, tengeri vagy katonai győzelmeket, valamely uralkodó elhunytát, beiktatását.
1824 után hajóskapitányokat is eligazították a pontosan déli 12-kor leadott lövésükkel, kronográfjaik beállítását segítve, mely szolgáltatás egészen 1923 novemberéig fennmaradt. A britek érkezése után ugyancsak átvették az időjelzés feladatát a korábbi, lovagok által a
St. James Cavalieren működtetett jelző rendszer helyett, amely a napi ritmust (napkelte, dél, napnyugta) – és imák idejét – keretezte, az első és utolsó lövésekkel egyben a városkapuk nyitását és zárását is jelezve. A Saluting Batterynél is a fejlődés ütemében változtak a használt lövegek, s gyakorlatilag ott is minden fő típus sorban megjelent.

Napjainkban újra bevezették a déli díszlövés alkalmazását, s esetenként az ide látogató hajók üdvözlésére is elsütik az ágyukat a Máltai Örökség Alapítvány önkéntesei.

Málta P1670652 Grand Harbour Valletta, Lascaris

Az egykori Lascaris kertek (innen a neve) helyén alakították ki 1854. évtől a Lascaris erődöt, vagy ágyúállást, amely részben a magas falakról lejjebb helyezte a védelmi szintet, részben az új, nehezebb és erősebb lövegek elhelyezése számára is megfelelt.

Már az előző fejezetben is többször érintettem, hogy a kikötő körzetében ebben az időszakban ez- vagy az az épület lebontásra, átépítésre került, illetőleg korábban a brit erődépítések kezdeti időpontját 1860. évek körüliben határoztuk meg. S lényegében mindahány hátterében a Krími háború kihatása állt.

A Krími háborút (1853-56) az orosz cárnak a fekete tengeri tengerszorosok megszerzésére irányló terjeszkedési törekvése robbantotta ki. Az orosz szárazföldi hegemónia megtörésére a franciák és angolok (utóbbiak veszélyesnek látták az oroszok kijárathoz jutását a Földközi tengeren) fogtak össze. A britek ekkor 15 ezer katonát Máltáról (java részük a helyi máltai lakosságból verődött) is idevezényeltek.

Ebben a háborúban sok, már a modern háborúkat előrejelző mozzanat jelent meg.
A küzdő felek hadiflottáin először rendszeresítettek a korábbi tömör vasgolyók helyett robbanólövedékeket. (Tudjuk, ami nagy romboló erejű, s régen csak a mozsarak mérete tette lehetővé ezek betöltését, ostromágyuké nem.) Ez természetesen azonnal felvetette az erődök, falak, a kikötő védelmének újra gondolását, kiigazítását, modernizálását is.

Málta P1670333 Valletta, ágyuállás a Lascaris sarkábanA Lascaris Fort lekerekített sarkaiból a jobboldalin alakították ki a löveghelyet.
Az erődön belül 2 szinten megépített kazamatákból később barakkok lettek.
A II. világháború idején 46 méterrel a Upper Barrakka kertek alatt, itt alakították ki a máltai brit főhadiszállás titkos földalatti termeit, az ún. a Lascaris War Rooms-t. 1943. júliusában Szicília invázióját (Husky operáció) innen irányította Eisenhower tábornok, oldalán főparancsnokával Cunningham admirálissal, Montgomery tábornaggyal és a légi marsall Tedderrel.

Lascaris War Rooms - vassallohistory

Az érzékenyebb szeműek már bizonyára rég méregetik a képeken, hogy mi ez az anakronizmus:  lovagkor- és égbenyúló betontorony?

IMG_0921 2.nap V Grand Harbour, Valletta, Barrakka lift, régi vámház

Elismerem, engem is meghökkentett, de hát nem ez az első, és nem is az egyetlen eset, amikor egy szükségessé váló beruházás belekerül egy sok évszázados környezetbe. Ugyanakkor az legalább annyira hamis lenne, ha egy új “középkori” tornyot építettek volna a rakpartról, a városba másodpercek alatt felrepítő liftnek. S ráadásul, ha nem is olyan régi, de ennek a liftnek is volt már elődje, az 1905-ben épített szerkezet. A régi lift átadásától 1973-ig működött, összekötve a Lascaris rakpartot a Felső Barrakka kertekkel.
A használaton kívül került liftet 1983-ban lebontották, majd EU támogatásra támaszkodva 2009-ben felvették a Grand Harbour regenerációs projektek közé, s néhány hónappal a
St. Elmo hullámtörő híd újjáépítése után, 2012. decemberében átadták a közönségnek.
A lift 2 kabinja egyenként 21 fős befogadó képességgel egy óra alatt 800 személy szállítására képes az 58 méteres magasságba. A viteldíja 1 €, de akik a Három városba közlekedő kompot (itt a vallettai kikötője) igénybe veszik, az utazás napján ingyenesen szállhatnak a liftbe.

Barrakka lift 1905, 2017

A Barrakka liftet szemlélve, észlelhettük azoknak a falaknak, árkoknak a szédítő méreteit, amik már a szárazföldi védművei Vallettának, s amelyek egy esetleges támadó fél bejutása elől elzárják az utat.

A három oldalról vízzel mosott város déli, szárazföldi oldala már más védelmet igényelt.  Szt.Péter és Pál bástyától beforduló védőművön már igen nagy bőségben mutatkoznak meg azok az elemek, amelyekkel a fő falakat erősítették kívül, vagy belül. Ezeknek mindenkori célja az ellenség minél távolabb tartása ostromcéljától, a fő falaktól, és hátráltatása előrejutásában.

Van itt már sok minden, mi szem-szájnak ingere. A vallettai városfal belső oldalán a két magas ágyúállás, a St. James’ és St. John’s Cavalier a fal fölé nyúlva volt hivatott a támadókat elhárítani. A rajzokon berajzolt 2 db kicsi alakzatról (útikönyv nélkül) az életben nem ismernénk fel a monumentális alakzatokban, hogy ez egy ágyúállás lenne. Tervezője az olasz Francesco Laparelli és a kivitelezést felügyelte a máltai építész, Girolamo Cassar. Ezek olyan nevek, amelyekkel Valleta kapcsán lépten-nyomon találkozunk. Az elsőben ma kulturális intézmények, kiállítások – a St. John’s Cavalierben pedig a Lovagrend, SMOM máltai nagykövetsége található.

Aztán a külső védművek csak igazán változatosak. Közvetlenül a városfal (kurtina) előtt látható a sáncárok, majd a Countergardok = ellenvédművek, azaz a katonai erőd védőgátjai, Valletta - felül és térkép 001amelyek alacsony falakkal a bástyák és árok előtt, a bástyák közvetlen belövését akadályozzák. Az ellenvédművek előtt is árkot szokás ásni.
Majd Pietro Paolo Floriani 1634-ben javasolta egy második védelmi vonal kiépítését, hogy az ellenség ne lásson rá közvetlenül a fővárosra, ezzel is kitolva a távolságot Valletta falai elől.
A munkálatok el is indultak, de elhúzódtak, s a 4 km hosszú védelmi vonal – bástyákkal, pajzsgátakkal, gyalogsági állásokkal, vizesárokkal, vársíkkal stb.- teljes kiépítése már a francia hadmérnök, Mondion nevéhez köthető 1716-1721 között. Az utolsó eleme ennek a vonalnak a florianai városkapu – Porta des Bombes – felépítése volt, s előtte már olyan újabb, komplikált mélységi védművek, mint a szarvmű (la Galdiana), vagy koronamű is található. Összességében ezt a vonalat tekintik a Vauban francia hadmérnök fémjelezte bástyás (olasz) erődépítészet csúcspontjának a Máltai Lovagok korában.

Eleinte itt ezen, és a partok mentén futó védelmi falakon kívül nem is épült más, mint egy szerény kis kápolna, majd a portugál nagymester António Manoel de Vilhena (1722-1736) épített ki először itt saját jogon várost.

Mi Florianán egyáltalán nem jártunk, azonban lévén a tematikám szerint a lovagi erődítmények Málta kikötőiben, ezért itt mindenképpen kellett szólnom róla.
Talán még egy dolog, ami engem nagyon megfogott a régi fotók között tallózva, a granaries/ vagy il Fosos/fossa – azaz magtárak igen látványos előfordulása, a San Publius plébánia templom előtti téren. A tér egyébként egyike Málta legnagyobb városi tereinek, s igen szívesen használják nagy tömeg-események rendezésére, mint a fiatalságnak open air koncertek (a The Isle of MTV is itt volt), de a pápalátogatások alkalmával a Szentatya celebrálta nyílt misékre is itt került sor.

ancient-granary-lids-and-saint-publius-parish-church-in-floriana-malta- Fotó Tropki

Nem ez volt az egyetlen hely egyébként Valletta (már én is említettem a St. Elmo előttit) és Floriana mentén, ahol ilyen magtárak készültek, de ez volt a legnagyobb, 76 darab föld alatti, harang formájú tárolójával, melyet hatalmas kősapkákkal zártak le, kinyitásáig habarccsal leragasztva.

1940s Floriana workers haul grain from underground granaries

Floriana, 1940-es évek. A gabona tárolókból vételező munkások

Célja, hogy ostromok esetén legyen megfelelő ellátás biztosítva, hiszen a jól lezárt, és szárazon tartott silókban évekig (4- és még tovább) elállt a gabona. Egy egy siló befogadó képessége 60-80 tonnáig terjedt, így a San Publius tér összesen cca. 5000 tonna tároló kapacitással rendelkezett.
Létrehozásukat még a város megépülte előtt Marino de Redin nagymester (1657-1660) rendelte el, s használatukra még a II. világháború idején is sor került. Itt 1962-ig voltak használatban, ezután új, modern silókat építettek a kikötő körzetében.

Málta P1670655 Grand Harbour Valletta, Barakka lift,

Akkor vissza is térek az öbölbeli hajókázás során látottakhoz, amint a Floriana vízpartja mentén haladtunk. A Floriana erődített fala a Barrakka lift melletti Szt. Péter és Pál ellenvédműnél kezdődik, s a Floriana vonal Szt. Ferenc bástyájánál végződik, közrefogva a Kalkara bástyát és kurtinát, a Crucifix bástyát és kurtinát, a Kapucinus bástyát és kurtinát.

Málta P1670665 Grand Harbour Valletta _floriana, Lascaris rkp

A vízpartján a Lascaris és Pinto (Manuel Pinto de Fonseca nagymester 1741-1773) rakpartok futnak, mindkettő nagymester kivette részét ezen rakpartok kiépítésében.

Grand Harbour , Lascaris Wharf- kollázs

Nyüzsgő élet folyt még a 19./20. század fordulóján is a vámház előtti öbölben. Nagyobb áruszállító hajókon kívül itt várakoztak a kis csónakok, amik előbbieknek segítségül számos szolgáltatást nyújtottak, segédkezve a kikötésnél, a legénység, vagy adott esetben áruk partra szállításában is, nemegyszer máltai árut, szuvenírt kínálva a külföldről érkezőknek. Mások mintegy vizitaxiként ellátták  a személyszállítást, legyen az a szemben lévő partra, a Három városba, vagy Gozóra, ahová többnyire a  jellegzetes latinvitorlás (háromszög vitorla) hajók közlekedtek.

Az alábbi kép az 1920-as évekből való, s alkalmi munkásokat ábrázol, akik egy szénszállító rakományát hordják partra.

1920's Valletta harbour,day labourers coaling a ship

Ennek a szakasznak a legszebb része, a Valletta Waterfrontnak nevezett florianai promenadé, melynek szépen restaurált egykori raktárházai igazi “fotós téma”. A különböző színre festett nyílászáróknak jelentése volt: kékben a halak, zöldben a mezőgazdasági termékek, sárga a gabona és vörös a bor tárolást jelképezte. Sajnos azonban a fotósnak is meggyűlik néha a baja a legkiemeltebb látványosság, a Waterfront fényképezésével, mivel a hatalmas utasszállító tengerjáró hajók hajlamosak kitakarni a képet. Így az én képeim is vagy az első szakaszt, vagy a lezáró épületsort tudták csak rögzíteni.

Málta P1670660 Valletta Waterfront

Málta P1670673 Grand Harbour Floriana-Valletta Waterfront

Ezekben a döbbenetes méretű hajókban látja Málta az egyik túlélési lehetőségét a britek távozásával kiürült kikötőinek, a haditengerészet igényeire alapult és megszűnt szolgáltató iparágainak, s sorra tervezik ezen 300 méteres hajóknak újabb kikötőhelyek kiépítését.(Remélhetőleg nem járnak vele úgy, mint Velence, amikor bizonyos csatornáin keresztülhúzó hajó-monszterek eltakarják a gyönyörű várost.)

Málta IMG_4744 Zsu - Valletta

Málta IMG_4596 Zsu - Valletta

Málta előnyére szolgál, hogy eddig elkerülték az olyan terrorista támadások, mint ami miatt ezek a hajók egyre több korábbi úticéljukat (pl. Tunézia) törölték a listájukról, ugyanakkor ma még ezen hajók befogadása elég komoly környezeti hátránnyal is jár.
A hajók üzemelését szolgáló gépezetet a kikötőben horgonyozva sem kapcsolják ki, ami pedig ma még jelentős környezeti szennyezést okoz. Kiutat jelenthet ezen óriások rácsatlakoztatása a helyi hálózatokra, ami úgy tűnik idő kérdése, hisz a gonddal már nemzetközi szinten foglalkoznak.

A Valletta Cruise Port tervezi azt is, hogy saját üzemelésben beindít egy lukratív hazai körutazási üzletet, amikor egy napos fordulókban szervez utakat, s a kikötőbe visszatérő hajókon az éjszakán át nyitva tartó fedélzeti kaszinók (melynek törvényi hátterét már megteremtették) gondoskodnak plusz vonzerőről.

Na legközelebb továbbsiklunk az öböl iparibb arcát is megszemlélve, s leleplezzük mi is a célja annak az olajkút szerű építménynek, amely ugyancsak beletolakodott valamennyi panoráma képünkbe, amiket a Grand Harbourban lőttünk.

illustrated-map

elismondom névjegye

nő/female
Kategória: építészet, Málta, Történelem, Utazás
Címke: , , , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.