A láthatatlan harmadik – Cospicua, Grand Harbour

málta29

A Három Város Málta Nagy Kikötőjében magától értetődő fogalom. Az előző bejegyzésben már megismerkedtünk Sengleával, mely egyike a Három Városnak. Nézzük hát meg közelebbről, mit is tudhatunk róluk?

A Grand Harbour képét a két félsziget, melyen Senglea, a French Creek és Dockyard között, illetve Birgu fekszik, a St. Angelo várával a Dockyard és a Kalkara Creek között, határozza meg leginkább. A harmadik város pedig a kettőt a szárazföldi frontjukon összekapcsoló Cospicua vagy Bormla, az ő kétszeres erődítés vonalával, amelyet a magasból igen látványossá, a falat csipkéző bástyák tesznek.

Cottonera map a Három Város . Brocktorff rajz, mfq1220

Ez utóbbi város a kevésbé megfogható turista szemmel, mivel az útikönyvek is alig foglalkoznak vele (legfeljebb felsorolás szerűen, és érdektelennek minősítve – ami természetesen tévedés). Mi magunk is lényegében annyit nem láttunk belőle, amint az idegenvezető a Felső Barakka kertek kilátó teraszán állva, széles mozdulattal intett irányukba, hogy az az ujjszerűen benyúló 2 félsziget a Három Város. Abban sem voltunk biztosak, hogy jó irányba nézünk-e, – hisz annyi minden nyúlt be ott ujjszerűen, s az, hogy a kettő lényegében három, végképp értelmezhetetlen volt. Mondhatni a képletben a fekete ló Cospicua, alias Bormla volt.

Mindezért én elég behatóan megpróbáltam többször is meghatározni, hogy hogy is van ez a Három Várossal, s a hozzájuk szorosan kötődő Santa Margerita és Cottonera vonalakkal. Utóbbiak keletkezéséről a Nagy Kikötő posztomban már részletesen írtam, ezért itt legfeljebb még annyit tudnék hozzáfűzni, hogy a britek időszakában felmerült a Nagy Kikötő Vallettával szembeni szárazföldi oldalán a Cottonera vonal továbbvitele. Ezzel a szándékkal épült meg a már tárgyalt Corradino lines is, a másik oldalon pedig Kalkara illetve a Rinella öböl felé tervezték a leágazását. Erre azonban már nem került sor, de a falakat tagoló bástyák és a helyenként lélegzetelállító barokk városkapuk így is impresszív elemekkel gazdagítják a Lovagi erődítmények tematikájú világörökségi javaslat helyszíneit. A következő öbölben fekvő Kalkarával együtt pedig szokás a területet a Cottonera régió összefoglaló névvel is illetni.

Tehát sokáig próbáltam kitalálni, hol is kezdődik Cospicua, amíg a fenti, s néhány hasonló térképet meg nem találtam. Így kiderült, hogy még jártunk is ott, ha csak buszban ülve is, hiszen az alábbi fotók itt készültek:

De lényegében mindaz, ami az öbölből a Sheer bástyánál beljebb helyezkedik el – sőt: a Sengleánál látott dokkok legtöbbje is – már Cospicuához tartozik. Vagyis egy másik nézőpontból, itt, ami a vitorlások mögött felrajzolódik a horizontra:

Grand Harbour IMG_0934 2.nap V

🙂 világos ugye?

Nem-e?

Hát akkor segítsen barátunk, a Google:

Birgu-Bormla-Senglea-French Creek-Corradino

Vagyis itt a vízparton, erről a kissé jobbra megtörő öbölszakaszról beszélünk, a jachtkikötő mólói után.

Bormla-Cospicua tkp

Bormla-Cospicua öböl, kollázs
S ez az a szárazföldbe torkolló partszakasz, ahol Lord Nelson admirális és Alexander Ball kapitány a franciák kiűzése után horgonyt vetettek, s a Santa Tereża rakpartról a helyiek lelkes üdvözlése fogadta őket.

A történelmi dokumentumokon már a főníciai időkből felbukkan a település neve,
Bir Mula (az Úr kútja) formában, amelyből alakulnak később a Bormula, Bormla formák.
A neve összefügghet azzal, hogy a helység friss víz ellátása a körülötte elhelyezkedő dombok természetes forrásaiból bőséges volt, de tengerparti közelsége révén is vonzotta a telepeseket.
Santa_Margherita__Cottonera_Lines_mapA Nagy Ostrom idején azonban a lakosság bemenekült Birgu és Senglea védett falai közé, miközben az oszmán hadak a Salvatore és Santa Margerita dombok magasából ágyúzták három hónapon át Birgut.
A győzelem és az újjáépítés után merül fel – Bormla stratégiai fontosságát felismerve – (1635-1638/ Floriani, Firenzuola) a Margerita lines építése, s amelyet 1671-re be is fejezték. Igaz, később még de Tigne hadmérnök is munkálkodott rajta, s ténylegesen
1736-ban lett kész vele, történetesen már a később indult, Cottonera vonal megépítése után. Lehet, hogy már említenem sem kellene, de a Cottonera vonalakat elrendelő nagymester, Nicolas Cotoner (1663-1680) is megkeresztelte a várost: Città Cottonera névre, de végülis maradandó egy másik nagymester elragadtatott 1722.évi névadása, Città Cospicua (=szembetűnő) lett. Idővel a hely a lovagok között új reputációt nyert, mint kellemes vidéki üdülő övezet, s egyre többen alakították itt ki hétvégi villáikat, palotáikat (pl. The Lodge, Daritama ház, Gargallo rezidencia). 1717. évben alkották meg a szabályos utcahálózaton alapuló város tervét.

Kedves történetet mesélnek a St. Louis bástyáról. (A rajzon Birgu alatt a második.) Mintegy száz évvel ezelőttig a Cottonera régió lakosai nagy része tengerész volt, akik hosszú hónapokig tartó utakat tettek a tengeren. Hazatértük mindig nagy öröm volt családjuknak, de a helyi lakosság számára is. S az érkezők előrejelzésére a St. Louis bástyán egy hírnök posztolt, ki kezében távcsővel innen messzire ellátott, a horizontot fürkészve. Amint beazonosított egy érkező helyi hajót, futott értesíteni az érintett családokat, barátokat, ismerősöket – valamint a helyi banda vezetőjét, akik ilyen alkalmakkor kivonultak üdvözölni a hajót valami népszerű dalt játszva. Ezért ezt a bástyát is-Sur tal-Pażan vagy Tal-Bxajjar azaz Előhírnök bástyának nevezték.

Charles Frederick de Brocktorff(1775/85 - 1850) - watercolor

A britek bevonulásukkor nagyon meggyőzőnek találták a lovagok által létrehozott kikötői infrastruktúrát, s haditengerészetükkel megtelepedvén, nekifogtak maguk is ezek további fokozatos kiterjesztéséhez. Az öbölben raktárakat, kötélverő üzemeket, kisebb gőzüzemi műhelyeket és élelmiszerellátó létesítményeket, valamint tiszti szállást telepítettek,
s mindenek előtt nekiláttak az első szárazdokk építéséhez itt, a gályakikötő cospicuai végében. 1842-1848 (más források szerint 1844-47) között megépült 1. számú dokkot majd tíz év múlva megnövelik, illetve 1861 – 1909 között továbbiakat építenek a French Creek-i oldalon. A gályakikötőt átnevezik Dockyard öbölnek, amelyet egyúttal a fő haditengerészeti kikötőjükké tették.

A dokk alapozásához a Halikarnasszoszi (ma Törökország, Bodrum) mauzóleum márvány tömbjeit is felhasználták, amely feltárásoknál a British Museum megbízásából archeológusok kutattak, s 1857. októberében innen érkezve rakta ki a HMS Supply hajó Máltán azokat. A mauzóleum – amelyről minden későbbi ilyen síremlék a nevét kapta – az ókori világ hét csodájának egyike, a Kr. e. 353-350 közötti perzsa királyi helytartó Maosolus és felesége Artemisia számára készült, s az antik architektúra egyik legfontosabb művének tartják.

dockyd 1897-maltaramc.com

Ma ennek a dokknak a bejáratánál építették a város két oldalát összekötő kis fém gyalogos hidat.

Mindezek a lendületes építkezések a rakparton és dokknál, számos új munkalehetőséget teremtettek a helyi lakosságnak, amely gazdasági erősödéséhez és az életszínvonal növekedéséhez a nagyszámú tengerész beszállásolása is jelentősen hozzájárult. Így fokozatosan megszületett Málta új technológiai társadalma a hajóépítés-javítás és kiszolgáló ipar területén, s Európa legjobbjai közé küzdötte fel magát.

Brocktorff - Naval Arsenal 2093719a

A britek azonban nem csak a dokkot és környékét építették ki, hanem 1853-ban a Margerita vonalhoz csatlakoztatva a St. Clement védművet és a Verdala erődöt (fenti vázlaton pirossal kiemelve) és barakkokat.

S. Margherita lines, Bormla - Fort Verdala

A Verdala erőd aztán az I. világháborúban Hadifogoly táborként szolgált, elsősorban török és német foglyok számára. A britek ezt a helyi lakosság előtt teljes titokban tartották, így még a környező cospicuai házak lakóinak sem volt sejtelmük a barakk lakók kilétéről.

Fort Verdala-January-1917-Kaisers-birthday-gymnastics-display-team-line-up

Legnevesebb foglyai a Franz Joseph, Hohenzollerni herceg, a német császár első unokatestvére – hazájában nemzeti hős, illetve a Távol-Keleti fronton sok szövetséges hajót elsüllyesztő Emden német hadihajó kapitánya, Karl Friedrich Max von Müller.
De itt töltött 9 hónapot az akkor még fiatal, ambiciózus, tengeralattjáró hajó kapitánya, Karl Dönitz, a második világháború idején a Német haditengerészet főparancsnoka és Adolf Hitler öngyilkosságát követően 23 napig a Német Birodalom elnöke.
A nürnbergi per után ezúttal 10 év börtönbüntetés várta, amelyet Berlin híres Spandaui börtönében töltött le.

A második világháború alatt a város lakóit evakuálták a célponttá vált falak közül, vidékre. A súlyos bombázások után a város romokból történő visszaállítása hosszú ideig eltartott.
Az 1956. évi Szuezi válság után a brit kormány elhatározta a külföldi költségeinek a csökkentését, s máltai haditengerészeti bázisán azonnali leépítését hajtotta végre, az akkorra mintegy 13 ezer főt számláló dolgozóinak. Ez súlyos szociális válságot idézett elő, s az addig virágzó terület gazdasága is zuhanó repülésbe került. A terület hosszasan a szakszervezeti mozgalmak központja volt, s a máltai költségvetési deficit jelentős részét termelte a halódó ágazat.

Az utóbbi időkben jelentős erőfeszítéseket tesznek a dockyard új módokon való hasznosítására. Legutóbbi, bizakodásra okot adó esemény, a britek által további épületekkel bővített egykori gályaraktár, és területének bérbe adása a Máltai Amerikai Egyetem (AUM) számára, amely a Cospicua rakpart Senglea felőli oldalát foglalja el.

AUM_001

Ezzel szemben található Cospicuának a Lovagok idején plébánia templommá alakított Szeplőtelen Fogantatás temploma, ahonnan  Nagypéntek idején a nevezetes körmenetek indulnak.

Reklámok

elismondom névjegye

nő/female
Kategória: Málta, Történelem, Utazás, Vallás
Címke: , , , , , , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

w

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.